Els autobusos promesos pel pla de xoc de la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, només són 18. Aquests van començar a funcionar, sense que Renfe concretés l'hora exacta, després que descarrilés un Euromed per excés de velocitat prop de l'estació del Prat. La prioritat de la companyia va ser portar aquests primers busos a estacions com ara Gavà, on centenars de persones esperaven per poder arribar a Barcelona. Progressivament, Renfe va contactar amb companyies de transport per incrementar el nombre d'autobusos. «És una sort que hagi acabat el curs escolar», deia el director de Rodalies a Barcelona, Miguel Ángel Remacha, a l'hora d'explicar que van aconseguir tenir-ne fins a 87. No van poder arribar al centenar que eren necessaris per oferir un bon servei, segons els dirigents de Renfe. Serien necessaris, però, molts més de 100 vehicles per donar un bon servei ja que «un tren de dos pisos que circula per la C2 porta fins a 1.900 persones i, per això, es necessiten 38 busos», deia Remacha. Però no podien sobrepassar el centenar perquè «no hi ha prou zones d'aparcament».
Els busos van començar a absorbir els passatgers a mig matí, un cop passada l'hora punta. Els cartells informatius i el personal anava arribant a mesura que avançava el dia. Al migdia, els autocars s'acumulaven en algunes estacions, en espera de passatgers. A la tarda, però, es van reproduir les cues, quan els afectats del matí, un cop completada la seva jornada de feina, tractaven de tornar a casa. Però el fet que el dispositiu estigués ja en ple funcionament va evitar que l'embús arribés als nivells caòtics de primera hora del matí.
Per complementar, des d'ahir fins dilluns, el dispositiu d'emergència de Renfe, el govern va reforçar la línia regular de busos que connecta Vilanova i Vilafranca i que gestiona l'empresa Plana, i la que uneix Vilanova, Sitges i Barcelona, gestionada per Cintoi Bus.