| |||||
|
dimecres, 13 de juny de 2007 > El govern veu possible acabar el TAV un o dos anys abans del que pretén l'Estat
Foment assegura que «no és necessària la protecció per a la Sagrada Família» però que ho farà per deferència al patronatX. MIRÓ P. MERCADÉ. Barcelona El govern demana al Ministeri de Foment un esforç per poder acabar la línia del tren d'alta velocitat (TAV) fins a França entre el 2010 i el 2011, és a dir, d'un a dos anys abans de la nova data límit que s'ha fixat el ministeri, el 2012, i que ha molestat empresaris i partits polítics perquè suposa retardar tres anys més la promesa de connexió del TAV amb la frontera. El secretari per a la Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, no dubta a dir que el Ministeri de Foment s'imposa un calendari «còmode» triant la data del 2012. Per la seva part, el delegat de Foment a Catalunya, Jordi Prat, va detallar el projecte del TAV pel centre de Barcelona i va assegurar que «no és necessària la protecció al subsòl de la Sagrada Família», però es fa per deferència al patronat.
El govern considera que el Ministeri de Foment ha programat un calendari còmode que li permeti acabar sense presses ni pressió els túnels del TAV de Barcelona i Girona. Però troba que donar-se cinc anys de marge des d'ara potser ho és massa, de còmode, i demana un esforç per escurçar un o dos anys la data límit i acabar la línia el 2010 o, com a mínim, el 2011. Buscar alternatives per fer arribar abans la línia a França mentre es construeix el túnel pel centre de Barcelona és un plantejament inútil, segons Nadal, perquè també a la ciutat de Girona s'han de construir dos túnels nous per al TAV i Rodalies, que tindran un període d'execució de més de dos anys, semblant al del túnel sota l'Eixample. Nadal ho afirmava ahir en una jornada de la UGT sobre el futur sistema ferroviari català, en què el delegat de Foment a Catalunya, Jordi Prat, va justificar el retard anunciat de l'arribada del TAV a la frontera. En entrar al ministeri el 2004, Prat assegura que la ministra Magdalena Álvarez va recollir la promesa del 2009 acordada per l'anterior govern del PP amb el govern francès, tot i que l'estat de la tramitació dels projectes no depenia només del seu ministeri sinó d'altres administracions. Si ara el secretari d'Estat d'Infraestructures ha anunciat el nou calendari fins al 2012 és perquè, amb la declaració d'impacte ambiental que ha fet el Ministeri de Medi Ambient pel túnel de Barcelona, tot el que afecta el trajecte fins a l'Estat francès ja només depèn de Foment, justifica Prat. El projecte definitiu, va assegurar Prat, preveu que en el futur es pugui construir l'estació de Passeig de Gràcia. Aquesta parada va ser descartada pel consorci per l'alta velocitat, format per Estat, Generalitat i Ajuntament de Barcelona, quan van presentar l'estudi preliminar del traçat pel centre de la ciutat, el maig de l'any passat. Si aquesta estació intermèdia s'acabés construint, «serviria per als regionals d'alta velocitat», va assegurar Prat, un nou servei que en el futur està previst que uneixi les capitals de les demarcacions catalanes: Tarragona, Lleida, Barcelona i Girona. D'aquesta manera, el delegat de Foment va descartar la possibilitat que Passeig de Gràcia servís també d'estació intermèdia per als trens d'alta velocitat tal com demana CiU. |
MANEL NADAL JORDI PRAT SECRETARI PER A LA MOBILITAT DE LA GENERALITAT DELEGAT DE FOMENT A CATALUNYA «La data del 2012 és un termini còmode que es pot escurçar fins al 2011 o el 2010, i demanem a Foment que faci un esforç» «Els empresaris tenen raó de demanar responsabilitats pel retard, però a Catalunya hem de fer un acte de contrició. Hi ha qui es queixa que el TAV no estarà acabat fins al 2012 però, al mateix temps, encara vol discutir per on ha de passar» «El ministeri ha definit el calendari del 2012 perquè, amb la declaració d'impacte ambiental entre les estacions de Sants i la Sagrera, ara tot el trajecte ja només depèn de Foment» |
NOTÍCIES RELACIONADES |
>Túnel necessari per a Rodalies i TAV regional |
|