El president del patronat de la Sagrada Família, Joan Rigol, i l'arquitecte en cap del temple, Jordi Bonet, feien ahir al migdia, abans de saber-se la decisió del ministeri de tirar endavant el túnel, el balanç anual del nombre de visitants i explicaven l'estat de les obres davant els mitjans de comunicació. Van centrar gran part de la compareixença a carregar contra el projecte del túnel del tren d'alta velocitat (TAV) pel centre de la ciutat que ha de passar pel carrer Mallorca, a tocar de l'obra de Gaudí. Rigol va advertir que prendran mesures legals «denunciant el projecte davant l'Audiencia Nacional» si s'aprova el projecte del TAV pel centre de la ciutat. En altres ocasions Rigol ja havia explicat que les intencions del patronat eren recórrer als tribunals, seguint sempre les indicacions de l'advocat que treballa per a la institució .
D'altra banda, Rigol i Bonet van presentar les conclusions de tres nous informes tècnics encarregats pel patronat. En un d'aquests estudis, redactat pels enginyers industrials Rafael Casals i Santiago Cardenal, els sondejos fets al subsòl per l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif), responsable de les obres del TAV, són insuficients per conèixer com es comportarà el terreny a perforar. El mateix informe adverteix que el traçat del tren d'alta velocitat pel centre de Barcelona afecta altres edificis de la ciutat, com per exemple la Pedrera, va assegurar Bonet. A més, la pantalla de protecció subterrània que l'Adif preveu fer al carrer Mallorca a tocar de la Sagrada Família «no garanteix l'absència de riscos en el futur». Per la seva part, el Col·legi de Geòlegs ha recomanat fer una «cartografia geològica de l'entorn» i que l'Adif faci un estudi «de la casuística existent de les afeccions d'obres subterrànies a monuments singulars a la resta del món per tal d'extreure'n experiències aplicables al temple». El tercer estudi, de l'acadèmia de belles arts San Fernando de Madrid, alerta que durant la perforació del túnel «poden produir-se moviments a terra per la seva descomposició que, inevitablement, produiran assentaments dels pilons que suporten la façana de la Glòria».
PECES DE TRENCADÍS
Bonet va reconèixer que han trobat peces del trencadís que s'han desprès i va reconèixer que n'estan investigant les causes. «Podria ser conseqüència de les vibracions del metro o de les grues, o potser un problema del material amb què s'enganxen les peces», explicava. Va aprofitar per demanar que les administracions competents fessin un altre informe per saber com afecta el pas del metro per sota del subsòl del temple.