La Generalitat ha fet el primer pas per començar a donar forma al que, de moment, són idees embrionàries: prolongar la línia 1 i la 9 del metro. De moment, ja ha tret a concurs la redacció dels estudis informatius per a aquests dos projectes. Com explica el director general de Transport Terrestres, Manel Villalante, «primer de tot s'ha d'escollir qui redactarà aquests estudis».
Tal com preveu el pla director d'infraestructures (PDI) 2001-2010, la línia 1 s'hauria d'allargar des de l'actual parada de Fondo fins als barris situats a la part nord i oest de Badalona. En aquest nou tram, de 3,4 quilòmetres de longitud, hi hauria quatre estacions noves. Una se situaria a la intersecció de la rambla de Sant Joan amb el passeig Olof Palme. La segona parada s'ubicaria al barri de Sant Crist. En la intersecció de l'avinguda Martí i Pujol i el carrer Bufalà hi hauria la tercera estació. La quarta i última parada d'aquesta prolongació arribaria a l'estació de Badalona Centre, on enllaçaria amb el nou ramal de la línia 2 (vegeu el gràfic), que actualment està en construcció. Villalante va recordar que aquesta prolongació de la línia 2 està previst que comenci a funcionar el 2009.
El pressupost per fer l'estudi per allargar la línia 1 és d'1,2 milions d'euros, i el termini d'execució, de nou mesos. Per tant, fins a principis de l'any vinent no se sabrà com agafa forma aquesta idea.
La prolongació de la línia 9 vol enllaçar l'estació de la Zona Franca ZAL amb la del polígon Pratenc, creuant l'antiga llera del riu Llobregat. Aquest ramal de la línia 9 arrenca de la bifurcació de l'estació de Gornal, a l'Hospitalet de Llobregat, i dóna servei al polígon de la Zona Franca i a la zona d'activitats logístiques (ZAL). En l'estudi informatiu s'hauran de tenir en compte les alternatives per salvar l'antiga llera del riu Llobregat, on se situarà un nou nus viari i ferroviari, amb l'estació intermodal de mercaderies que donarà servei al port. També haurà de determinar què és millor, que la línia 9 arribi a nivell de carrer o bé en viaducte, un cop estigui al polígon Pratenc. Finalment, també s'haurà de decidir on s'emplaça l'estació terminal que, a part de ser una zona d'equipaments per al manteniment de les infraestructures, inclourà unes cotxeres i una cua de maniobres. L'estudi informatiu per prolongar la línia 9, amb un pressupost de 160.000 euros, estarà redactat d'aquí a quatre mesos. De fet, aquest és un pas més en una línia que s'està construint per fases i que quan estigui tota acabada serà la més llarga d'Europa. Les parts del túnel que, de moment, ja estan perforades «són els dos ramals que arriben fins a Santa Coloma i Badalona», recorda Villalante, i «el que va des de Fira II fins a Parc Logístic». També està fet el túnel d'accés al triangle ferroviari.