| |||||
|
dilluns, 9 d'abril de 2007 > Integració tarifària, desintegració horària
L'associació per a la Promoció del Transport Públic demana més i millor coordinació entre diferents mitjans de transportPAULA MERCADÉ. Barcelona L'associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) aposta perquè la integració de la xarxa ferroviària tren, metro i tramvia no només sigui tarifària sinó que també coordini horaris i informació entre els diferents mitjans de transport. Un nou mapa de la xarxa, editat per la PTP, indica el temps necessari per fer qualsevol trajecte dins la primera corona. L'associació ha tingut en compte la durada del recorregut, l'estona necessària per canviar d'una estació a una altra, així com el temps d'espera. Després de valorar tots aquests paràmetres, la PTP demostra l'existència d'alguns punts negres ja que «les xarxes no es miren entre elles». És el cas, per exemple, de l'intercanviador de Cornellà on es destina molt temps per anar de l'estació de tren a la del metro.
L'associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) edita un mapa perquè qui habitualment es desplaça amb tren, metro o tramvia per Barcelona i les seves ciutats limítrofes pugui calcular el temps del trajecte que vol fer. «No és una idea del tot nova», expliquen dos dels promotors d'aquesta iniciativa, Albert Obiol i Xavier Lujan. Han «aprofitat» el plànol editat per l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) en què apareix la xarxa ferroviària integrada i hi han «afegit» la durada de cada trajecte comptant també el temps necessari per canviar d'un mitjà de transport a un altre. Amb el mapa a la mà, Obiols i Lujan, asseguren que «les diferents xarxes no es miren entre si». «És com si estiguessin sobreposades.» Una mostra d'això és que, es designa amb noms diferents un mateix punt on conflueixen estacions de més d'un mitjà de transports. El que per la línia 8 del metro és la parada del Gornal, per Renfe és la de l'Hospitalet. Encara hi ha una altra estació amb el nom de l'Hospitalet. Aquesta, però, és de la línia 1 del metro i no té la mateixa situació que les dues anteriors. La no connexió entre les xarxes també s'evidencia en estacions de diferents mitjans de transport que tot i ser a tocar, no estan enllaçades. Obiols explica que «només tirant un mur de la parada de Renfe de Cornellà es connectaria amb l'estació de metro de la línia 5, que està just al costat». Els portaveus de l'associació asseguren que els transbordaments més ràpids són els que es fan dins d'una mateixa xarxa de transport: entre les línies 2 i 3 de metro a l'estació del Paral·lel o el de les línies 1 i 2 al Clot. L'usuari, però, «perd més temps» quan ha de canviar d'operadors; passar de la xarxa de Renfe a la de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, anar d'una estació de Renfe a una de metro i, en menor mesura, anar d'una parada de ferrocarrils a una de metro. Tot i això, hi ha alguna excepció com és el cas de l'intercanvi de la línia 4 de metro a la del tramvia a l'estació del Besòs. Per integració horària s'entén, expliquen Obiols i Lujan, ajustar les freqüències de tren, metro i tramvia. Per exemple, que Renfe tingui en compte els horaris del suburbà per fer-los coincidir amb el pas dels combois de Rodalies. Alerten, però, que els desajustos horaris no només es donen entre mitjans de transport de companyies diferents, sinó també d'un mateix operador. «En franges horàries determinades no es coordinen bé els passos dels combois de la línia 4 de metro amb els de la línia 11, a l'estació de Trinitat Nova». Pel que fa al servei de Rodalies, «surten cinc trens entre les nou i tres quarts de deu del vespre de plaça Catalunya fins a Cornellà i després no en torna a passar cap altre fins a tres quarts d'onze de la nit». |
NOTÍCIES RELACIONADES |
|