Cap aerolínia ni cap de les tres aliances aèries mundials projecten convertir ara com ara la terminal sud de l'aeroport del Prat en un centre per connectar vols provinents de l'Estat i de països veïns amb vols de llarga distància cap a Amèrica, l'Àsia oriental, l'Àfrica meridional i Oceania. Les darreres setmanes grans companyies com ara Lufthansa i Iberia i altres interessades a instal·lar-se a la T-Sud com són Spanair i Air Europa, han deixat clar que no és la seva prioritat. Ni a títol individual ni al costat de les seves aliances àeries, Star Alliance, Oneworld i Skyteam. El govern de la Generalitat i els representants empresarials de Catalunya pretenen que el Prat no sigui només un aeroport internacional sinó que faci el salt cap a la divisió dels que distribueixen sobretot vols intercontinentals.
Després d'haver avançat en declaracions que Barcelona es convertiria aviat en un aeroport de referència a Europa, la visita de Zapatero, ahir, a les obres d'ampliació del Prat, havia d'aclarir la posició del govern espanyol, de qui depèn l'organisme públic Aena, que gestiona l'aeroport en exclusiva i en decidirà el repartiment d'espais entre les companyies i les aliances aèries. I Zapatero no va anar més enllà del que projecten fer les aerolínies.
De les seves paraules se n'interpreta que no es basarà el creixement immediat de Barcelona en vols a tot el món. Zapatero va prometre per al Prat «la dimensió que es mereix» perquè es converteixi en «un dels principals aeroports de connexió d'Europa». En l'adjudicació de la T-Sud, que no es farà fins d'aquí a «uns mesos», el president espanyol promet que es donarà prioritat a les aerolínies i aliances «que apostin per fer de l'aeroport de Barcelona un important centre de connexions» per fomentar l'operativa d'enllaços entre vols tant a la terminal sud com a les actuals.
Però, en cap ocasió, Zapatero va qualificar d'intercontinentals o transoceànics els vols que ha de connectar aquesta nova operativa.