Per CiU la clau del canvi de posicionament és que s'ha trencat l'equilibri entre el risc assumible i el màxim servei possible que podria oferir la línia del TAV amb trens de llarga distància i regionals amb parada al cor de la ciutat. L'any passat, el Ministeri de Foment decidia posposar la construcció de l'estació del Passeig de Gràcia. Per CiU, aquell dia es va trencar l'equilibri i avui seria «una equivocació» assumir el risc, en paraules de Trias. El pas del túnel per la Sagrada Família és difícil, no només per a la seguretat, segons CiU, sinó perquè les obres suposaran «un desori» per a la circulació i la visita del símbol més important de la ciutat. En darrer terme, la federació creu que, després de l'esfondrament del Carmel, «els ciutadans tenen una manca absoluta de confiança amb l'obra pública» i fins que aquesta no es recuperi no es pot abordar el projecte. El que Trias qualifica de «desastre» del Prat no és la millor manera de recuperar-la, segons ell. Això sí, el portaveu de CiU deixa la porta oberta a estudiar en el futur el pas pel centre de la ciutat i l'estació del Passeig de Gràcia. L'alternativa de la federació és recuperar el projecte del 1998 perquè el corredor del TAV es faci pel Vallès, on es construiria una estació ja prevista aleshores. Trias nega que la nova posició respongui a interessos electorals pensant en les municipals perquè assegura que fa dos anys que va meditar aquesta opció.
L'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu (PSC), qualificava ahir d'«irresponsable el canvi d'opinió de CiU» perquè no fer el túnel del TAV farà impossible doblar els trens de Rodalies i «qüestiona la regeneració de la zona nord» en referència a Sant Andreu-Sagrera i Sant Martí. A més, Hereu acusa CiU de voler posar en qüestió davant dels ciutadans la capacitat del país de fer obra pública amb totes les garanties de seguretat i recorda a Trias que si qüestiona el túnel del TAV també ha de qüestionar les noves línies de metro. «El risc del túnel desapareix en el moment que fem l'estació de Passeig de Gràcia? És incomprensible», afirma el primer tinent d'alcalde, Xavier Casas (PSC), que recorda que el projecte deixa per a una segona fase plantejar-se aquesta estació, un cop s'hagi analitzat si les parades de Sants i Sagrera garanteixen una bona connexió de rodalies amb els túnels d'Aragó i Catalunya tal com es pretén que passi. A més, hi afegeix que el túnel no passa per sota de les cases i, en canvi, l'estació de Passeig de Gràcia sí que s'hi hauria de construir per la seva amplada. En darrer terme, Casas recorda que l'acord signat per CiU el 2002 sobre el traçat deixava clar que a l'estació de Passeig de Gràcia s'hi havia de permetre el pas directe de trens de llarg recorregut entre Sants i Sagrera i, per tant, sense parada a Passeig de Gràcia. D'altra banda, el PP insisteix a deixar en via morta el pas per Barcelona, i E-cristians demana que es modifiqui el traçat per garantir que no hi haurà desperfectes a la Sagrada Família.