Les fissures que han aparegut en edificis del nucli antic del Prat del Llobregat, conseqüència de les obres del tren d'alta velocitat, s'haurien pogut evitar «amb un bon projecte», segons el president de l'Agrupació d'Arquitectes Experts Pericials i Forenses de Catalunya (AEPFC), Pere González Nebreda. Mai, però, es pot garantir al cent per cent que no hi haurà cap problema mentre s'executa l'obra. Per això, González Nebreda aposta perquè «hi hagi una resposta àgil» davant de qualsevol imprevist. «En qüestió de setmanes es podrien saber les causes de les esquerdes del Prat». Tot i això, els responsables de l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif), ens que depèn del Ministeri de Foment, expliquen que els informes que han de determinar les causes de les fissures «no seran tan urgents com exhaustius». Per la seva part, els veïns tenen clar per què han aparegut les esquerdes. Diuen que la pantalla de formigó soterrada a 26 metres i amb una llargada de 960 «ha provocat que s'assequin els aqüífers del subsòl de les cases». «A hores d'ara això no ho sap ningú», argumenten des de l'Ajuntament del Prat i demanen que siguin els informes que s'han de fer els que determinin les causes de les esquerdes. Tot i això, el regidor d'Urbanisme, Sergi Alegre, es pregunta si «s'ha tret massa aigua del subsòl, si s'ha fet massa de pressa o si no es va fer un estudi geològic prou detallat».
QUAN SURTEN LES FISSURES
El president d'AEPFC explica que quan algú amb una obra a prop detecta una esquerda s'ha de posar en contacte amb professionals, per exemple amb els tècnics de l'Ajuntament. Aquests han de determinar si «els desperfectes de l'edifici són greus i si hi ha perill per a les persones que hi viuen» i, en el cas que es cregui oportú, desallotjar l'edifici. Després s'ha de treballar per «determinar què ha provocat les esquerdes», explica González Nebreda. Un cop recopilada aquesta informació, «es podrà procedir a reparar els danys i a deixar l'immoble tal com estava».
D'altra banda, assegura que «no hi ha cap problema perquè el TAV passi pel centre de Barcelona sempre que es faci bé el projecte». Fins i tot «es podria aprofitar l'obra del túnel per reforçar els fonaments dels edificis del carrer Provença», que són més dèbils que en altres punts de la ciutat.