| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dilluns, 12 d'agost de 2024


dilluns, 15 de gener de 2007
>

L'Estat enterra la proposta de posar un distintiu català a les matrícules

El govern espanyol no ha complert encara el seu compromís d'incloure un escut a les plaques

MIQUEL A. LUQUE. Barcelona
Enterrada. La proposta de posar un distintiu català, un escut, una bandera o el CAT a les matrícules està al fons del calaix del ministre de l'Interior, Alfredo Pérez Rubalcaba. El que està clar és que el govern espanyol no mourà ni un dit perquè es dugui a terme el projecte si no hi ha un consens polític i amb els concessionaris de vehicles nous i de segona mà, que són els que més s'oposen al canvi. Malgrat que el PSOE s'havia mostrat favorable en el Congrés dels Diputats a modificar el polèmic decret aprovat l'any 2000 que va homogeneïtzar les plaques, fins ara no s'ha fet cap pas endavant per desbloquejar aquesta reivindicació.


+ Adhesius del CAT en defensa de les matrícules amb distintiu de les comunitats./ Foto: M.F.

L'exconsellera d'Interior Montserrat Tura va arrencar fa quasi tres anys, a finals d'abril del 2004, el compromís de l'exministre de l'Interior José Antonio Alonso que les matrícules inclourien un petit distintiu autonòmic. El gener del 2005, la Direcció General de Trànsit (DGT) va fer una enquesta, per encàrrec d'Interior, amb l'objectiu de saber l'opinió dels ciutadans respecte a aquesta proposta. Hi havia diferents opcions sobre la posició i el tipus de distintiu. Al sondeig, els madrilenys s'hi van oposar perquè en tenien prou amb la E d'Espanya i els bascos perquè no la volien al costat de la bandera de la seva comunitat. La DGT va remetre les conclusions d'aquest sondeig al Ministeri de l'Interior.

Des d'aleshores ningú no n'ha tornat a parlar més. A aquest silenci ha contribuït la tensa situació política que s'ha viscut en l'últim any. Segons el director de la DGT, Pere Navarro, caldria «un consens polític i social» per incloure el distintiu a les matrícules. Navarro va assegurar que no només és necessari que tots els partits catalans ho demanin amb una única direcció, sinó que també s'hi ha d'implicar el sector de l'automòbil. Aquest, però, és un escull complicat de superar, ja que els concessionaris de vehicles i les empreses de venda de vehicles de segona mà temen pèrdues econòmiques. A més, Navarro considera que, perquè es tornés a debatre la necessitat del distintiu, l'hauria de reclamar la resta de comunitats autònomes. Només una petició generalitzada aconseguiria fer reaparèixer la proposta.



VOLUNTAT POLÍTICA
El nou director del Servei Català de Trànsit (SCT), Josep Pérez Moya, ha confirmat que el nou tripartit ha tornat a apostar pel distintiu català a les matrícules. «És un tema que depèn del govern central i només cal voluntat política», ha afirmat Pérez Moya, que ha assegurat que aquesta serà una de les principals propostes que es posaran sobre de la taula en les relacions entre el nou govern català i l'espanyol. «El sentit comú et diu que no genera cap mena de conflictes i que, si altres països europeus ho fan, per què nosaltres no?», es va preguntar el cap català de Trànsit.

SOLUCIÓ A MITGES
El diputat d'ERC al Congrés dels Diputats, Joan Puig, va insistir que posar el distintiu català sense treure la E d'Espanya «és una solució a mitges, un pegat». Per aquest motiu, els republicans no volen defensar aquesta solució. Puig va confirmar que les pressions del sector de l'automòbil estan fent que no tiri endavant la proposta.


 NOTÍCIES RELACIONADES

>La Guàrdia Civil no persegueix els CAT

>L'Estat «enterra» el compromís de posar el «CAT» a les matrícules

>L'Estat «enterra» el compromís de posar el «CAT» a les matrícules

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.