La confiança dels consumidors de l'Estat espanyol en l'economia i l'ocupació va disminuir quatre punts al desembre fins a situar-se en 83,2 punts, cosa que suposa un descens anual d'1,1 punts, segons l'indicador de confiança del consumidor de l'Institut de Crèdit Oficial (ICO). En roda de premsa, el president de l'ICO, Aurelio Martínez, va atribuir la «important» caiguda del desembre a la puja dels tipus d'interès, l'alça del preu del cru en les dates en les quals es va fer l'enquesta i a la crisi d'Air Madrid, que va generar una «gran convulsió entre els consumidors». Va considerar, a més, que l'atemptat d'ETA a Barajas incidirà de forma negativa en la confiança dels consumidors el mes que ve.La caiguda de l'indicador de confiança al desembre es va produir pel descens de tots els components amb els quals es calcula, sobretot per l'opinió negativa que els consumidors van tenir en l'evolució de l'economia, que va baixar 5,3 punts. També va baixar 4,6 punts la percepció sobre l'ocupació, sobre la qual les expectatives han caigut a més 4,4 punts més.
Martínez va incidir en la «tremenda dissociació» entre aquestes dades i els bons resultats econòmics coneguts recentment, com ara l'alt creixement, la desacceleració de la inflació i la forta creació d'ocupació. El president de l'ICO també va manifestar que durant tot l'any els resultats d'aquest indicador s'han caracteritzat per una «elevada volatilitat», ja que qualsevol esdeveniment condiciona «altament» l'opinió dels consumidors.