| |||||
|
divendres, 22 de desembre de 2006 > Aproven la llei que prohibeix arrodonir preus i facilita les baixes dels serveis
El Congrés va aprovar ahir la norma i va rebutjar la creació d'un fons de garantia de béns tangiblesM.VICENTE AGÈNCIES. Madrid El ple del Congrés dels Diputats va aprovar ahir definitivament el projecte de millora de la protecció als consumidors, que prohibeix els arrodoniments de preus a l'alça en aparcaments i telefonia. La norma també facilita que els usuaris es puguin donar de baixa d'un servei igual que quan es van donar d'alta, obliga les companyies aèries a informar del preu final del bitllet és a dir, que incloguin despeses i taxes i prohibeix les clàusules abusives. La llei no inclourà la creació d'un fons de garantia de béns tangibles per casos com el de Fórum Filatélico i Afinsa, ja que el Congrés va rebutjar l'esmena del PP que ho proposava.
La nova llei del consumidor «serà decisiva per elevar el nivell de protecció jurídica dels consumidors, reforçant els mecanismes per garantir la seguretat dels ciutadans en l'ús i el consum de productes i serveis, autoritzant les administracions a adoptar totes les mesures necessàries per vetllar pels nostres drets i ampliant la legitimació per actuar davant dels Tribunals quan es tracti de demanar el cessament de pràctiques contràries a la normativa». Així la va definir ahir la ministre de Sanitat i Consum, Elena Salgado, que hi va afegir que als problemes que soluciona «tots ens hi hem enfrontat algun cop». Les organitzacions de consumidors OCU i CECU es van felicitar ahir per l'aprovació de la llei. Entre els punts més destacats de la normativa hi ha les facilitats que ofereix per donar-se de baixa d'un servei. La llei preveu que el consumidor haurà de tenir les mateixes facilitats que quan es va donar d'alta i prohibeix que s'imposin càrregues que penalitzin les baixes com ara les que posen les empreses de telefonia quan un usuari deixa la companyia abans d'un termini. A més, també s'estableix que les empreses hauran d'informar l'usuari d'aquest dret de manera gratuïta i, per tant, no ho podrà fer amb un número de tarifació addicional. La llei també pretén posar fi a les clàusules abusives. Pel que fa a l'arrodoniment de preus, la normativa aprovada ahir estableix que els aparcaments hauran de cobrar «el preu determinat en funció del temps real de prestació del servei», és a dir, «el preu es pactarà per minut d'estacionament, sense possibilitat d'arrodoniments a unitats de temps no consumides o usades». D'aquesta manera, l'aparcament haurà d'entregar a l'usuari un justificant en què aparegui el dia, l'hora i el minut d'entrada i, en cas que el conductor hagi de deixar les claus, el resguard també haurà de recollir la identificació del vehicle. Per a les empreses de telefonia, el govern espanyol vol «donar més claredat» en les modalitats de càlcul dels contractes «per evitar la facturació de serveis no prestats». Així, la factura del telèfon mòbil s'haurà de computar per segons. A més, les companyies aèries estaran obligades a informar «del preu complet, inclosos impostos o pressupost, en el seu cas», de manera que tota la informació que arribi al consumidor inclosa la publicitat haurà d'especificar el preu final i desglossar les despeses addicionals. Les promocions «enganyoses» seran sancionades com a frau. El text aprovat pel Congrés prohibeix que es traslladin les despeses que corresponguin al venedor d'un habitatge, com ara els impostos o les despeses de connexió de subministraments (aigua, gas, electricitat o clavegueram). També es prohibeix que es penalitzi el comprador que no subrogui la hipoteca que tenia el venedor. El Congrés va rebutjar la creació d'un fons de garantia d'empreses de béns tangibles (com ara les filatèliques), una esmena del PP que només va rebre el suport de CiU. Salgado va explicar que el rebuig és «coherent» perquè els fons de garantia normalment els aporten les empreses i «en aquest cas es parlava de diner públic». |
NOTÍCIES RELACIONADES |
|