| |||||
|
divendres, 1 de desembre de 2006 > British demana als 33.000 passatgers dels vols amb radiació que vagin al metge
El Ministeri de Sanitat no veu necessari que els usuaris es facin anàlisis perquè el risc «és gairebé inexistent»URE COMAS. La companyia aèria British Airways (BA) intenta contactar amb els 33.000 passatgers dels vols en què s'han trobat restes radioactives i que inclouen aproximadament unes 6.000 persones que haurien viatjat entre Londres, Barcelona i Madrid. El Ministeri de Sanitat espanyol i el Departament de Salut català van emetre un missatge tranquil·litzador als passatgers d'aquests vols insistint que el risc de radiació «és molt baix», però van recomanar que si algú té algun símptoma que s'adreci al metge. Mentrestant, a Londres, divuit persones que van tenir contacte amb l'exespia rus assassinat, Alexandre Litvinenko, van ingressar en centres hospitalaris. Ahir també es va confirmar que l'exprimer ministre rus Iegor Gaidar hauria estat enverinat amb poloni,
Tant BA com els governs espanyol i català insistien a dir ahir que el risc de contaminació és molt baix entre els passatgers que han anat en algun dels 24 vols que han fet dos avions de la companyia britànica aquest novembre entre Londres i Barcelona o el d'anada i tornada entre Madrid i Londres. No obstant això, BA intentava contactar amb els passatgers que han fet aquestes rutes i les altres europees afectades (es poden consultar els vols concrets a www.britishairways.com) per recomanar-los que en cas de tenir algun dels símptomes s'adrecessin al metge. De fet, segons explicava ahir BA, la mateixa recomanació s'ha donat als 3.000 treballadors de la companyia implicats en algun d'aquests vols. BA també va confirmar que els dos aparells implicats havien estat posats fora de circulació. El ministeri de Sanitat espanyol i el Departament de Salut català també van voler evitar ahir l'alarmisme. El Departament de Salut va habilitar el telefon 902 111 444 de Sanitat Respon perquè els passatgers puguin informar-se. La ministra de Sanitat, Elena Salgado, afegia que el ministeri ha preparat tot el necessari per fer les anàlisis necessàries en aquests casos. Salgado, a més, va criticar el govern britànic per no haver-lo informat d'aquests vols contaminats i que hagi estat la companyia aèria qui hagués anunciat els fets. Salgado va demanar explicacions al seu homòleg britànic i al comissari europeu de Sanitat. Pel que fa als passatgers, una catalana que va fer un dels trajectes explicava que es trobava bé, però que evidentment estava preocupada. D'altres passatgers de BA que ahir al matí volaven des de l'aeroport del Prat també van denunciar que no hi havia informació sobre els vols afectats i la ineficàcia de les mesures de seguretat aplicades per la companyia. «Ens posen mesures de seguretat molt estrictes i després passen aquestes coses», afirmava una passatgera indignada. Pel que fa a la substància tòxica, si bé s'apunta la possibilitat que es tracti de poloni-210, aquesta dada no ha estat confirmada per les autoritats ni per Scotland Yard, que és qui investiga l'assassinat de Litvinenko i que ahir també va anunciar que hi havia dos avions més sospitosos de tenir restes radioactives; un de BA i l'altre de la companyia russa Transaero. Segons el subdirector de Protecció Radiològica Operacional del CSN, Manuel Rodríguez, perquè s'hagin contaminat els avions «hi ha hagut d'haver una font primària i a partir d'allà dispersar-se adherint-se a diferents fonts». «Per exemple va explicar, un escenari de contaminació podria haver estat que en el bany utilitzat per l'exespia haguessin quedat restes en el terra, que algú les hagués trepitjat i que aquesta persona hagués pujat a un avió. A partir d'aquí, la difusió a altres avions podria haver estat la tripulació o l'equip de neteja.» Una hipòtesi molt complicada.La hipòtesi de Rodríguez és una més que intenta explicar la procedència de possible poloni als avions; una substància radioactiva que, segons explica el químic de la Universitat de Girona Joan Miró, necessita instal·lacions molt sofisticades per produir-se i, per tant, la seva producció té un cost elevat. A més, segons els experts, és necessari que si, per exemple, es transporta poloni-210 dins un recipient especial, s'hauria d'haver obert aquest en algun moment o altre dalt l'avió perquè s'escampés. És a dir, que l'aparició d'aquesta substància tòxica a dalt dels avions no hauria estat casual, sinó provocada, cosa que generaria encara més dubtes. A tot això s'hi ha d'afegir que, si es confirma que Iegor Gaidar també ha estat víctima del poloni-210, la trama s'estendria fins a Irlanda. |
NOTÍCIES RELACIONADES |
>Prealerta a Espanya >Tanta radioactivitat era necessària? >Els interessos britànics >Milers de passatgers van viatjar a Barcelona en els avions contaminats |
|