| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dilluns, 25 de novembre de 2024


dimecres, 22 de novembre de 2006
>

Definitivament, més lluny del Barri Vell

L'opció que fa passar el túnel per sota Sant Feliu ja no es té en compte i es treballa només amb la de Bonastruc de Porta

DAVID BRUGUÉ. Girona
Els veïns del Barri Vell i la Gran Via poden respirar tranquils definitivament: per sota de casa seva no hi passarà el túnel del tren convencional. L'Estat havia plantejat dues alternatives de traçat per al túnel entre l'estació i Pedret. Una frega el Barri Vell i l'altra passa per Bonastruc de Porta, sense que a sota hi hagi cap casa. És més cara però més segura i ja només es treballa amb aquesta opció com a definitiva. Tot i que es mantingui la data del 2009 com el moment de la finalització de les obres, l'Ajuntament ha demanat al Ministeri de Foment que li concreti el calendari i les fases per les quals passarà l'obra. D'això ja se'n començarà a parlar a partir de la setmana entrant, quan l'Ajuntament i l'Estat comencin les rondes de contactes d'àmbit tècnic per començar a definir qüestions.


+ Un tren passa per davant del campanar de Sant Feliu. Foto: E.P.

El Ministeri va plantejar dues alternatives que, de fet, no difereixen massa l'una de l'altra. En els dos casos tant el tren convencional com el TAV comencen a ser subterranis a l'altura del Mas Gri i el carrer Cardener respectivament i arriben fins a l'estació. A partir d'aquí, el túnel del TAV enfila per sota la Devesa i el Ter i es dirigeix cap a Sarrià. La diferència és amb el túnel del tren convencional, a partir de l'estació cap al nord. L'opció original preveia que passés per sota la Gran Via, l'Onyar i l'església de Sant Feliu per anar a sortir a Pedret. L'opció número dos regula que el pas del túnel sigui per sota el carrer Bonastruc de Porta, l'Onyar i vagi a parar a Pedret, sense passar per sota de cap habitatge. Aquesta segona opció –que de fet és la que agradava més a l'Ajuntament i a l'Estat– és l'única que es té en compte a hores d'ara i la primera ja està descartada. Almenys així es dedueix de la documentació i els plànols que ha vist el regidor Joan Pluma.



EL PROCÉS A SEGUIR
La situació ara és que cal publicar la declaració d'impacte ambiental al Boletín Oficial del Estado (BOE) i també l'aprovació definitiva de l'estudi informatiu, amb les al·legacions ja resoltes i acceptades o descartades. A partir d'aquí es disposa de quatre mesos –que segons Pluma seran menys perquè en els aspectes que no són problemàtics ja s'ha començat a avançar– per a la redacció del projecte constructiu. Un cop aquest estigui fet i s'hagi plantejat als ajuntaments afectats es procedirà a la licitació de les obres. Un cop adjudicades és clar que es començarà per fer el túnel del TAV, però també el túnel del tren convencional. «L'Ajuntament sempre ha demanat que es consideri tota l'obra com una de sola, perquè quan es dibuixa la línia del tren d'alta velocitat també es dibuixa la del tren convencional. El que falta veure és quines fases es plantegen i quina és la previsió que fa l'Estat», va explicar el regidor d'Urbanisme, que va afegir que no s'entendria que la licitació es plantegés en dues obres diferents.

Temes com ara la possibilitat de mantenir les naus industrials de Sant Narcís que s'han d'enderrocar únicament per fer un desviament provisional de la via mentre durin les obres no s'han plantejat en la declaració d'impacte ambiental, sinó que són temes que es plantejaran en les reunions de caràcter tècnic que a partir de la setmana vinent encetaran els representants de l'Ajuntament i del ministeri.


Aprofitant la reunió que hi va haver dilluns a Madrid, l'Ajuntament de Girona va fer tres peticions al Ministeri de Foment.





Calendari d'obres - A partir de la setmana entrant els representants tècnics de les dues administracions aniran mantenint contactes periòdics en els quals s'aniran analitzant temes inclosos en el projecte constructiu. Per exemple, s'hi tractarà de l'afectació al parc Central per a la construcció de l'estació i de quines dimensions ha de tenir el futur edifici. En aquestes sessions també es concretarà quin serà el calendari d'execució de les obres, la seva temporalització i com es planteja, per exemple per fases.

Afectacions a la ciutat - L'impacte que tindrà una obra d'aquestes característiques sobre la quotidianitat de la ciutat serà bestial. Cal començar a plantejar com es preveuen els passos de camions, quins moviments de terres es fan i els llocs on es dipositaran materials, els carrers que cal tallar i quina mobilitat es planteja en els diferents estadis de l'obra. Tanmateix, cal tenir molt clar quins serveis s'afecten i si n'hi ha que deixaran de ser operatius els tres anys ben bons que duraran les obres.

Procediment de licitacions - L'Ajuntament demana estar informat en tot moment de quins processos licitatoris es comencen i els procediments administratius que hi hagi en marxa.

La redefinició - Tots aquests elements serviran perquè l'Ajuntament comenci a plantejar l'anomenat pla ferroviari, que ha de definir què es fa als terrenys alliberats pel viaducte i com s'ordena l'entorn de l'estació. La proposta ja es coneix des de fa temps però s'haurà de concretar: espais lliures allà on ara hi ha el viaducte als carrers Tomàs Mieres i Bonastruc de Porta, un passeig per a vianants i bicicletes des del pont del tren a l'Onyar fins a Pedret i zones sense habitatges, amb possibilitat de plantejar algun equipament i més serveis viaris, a la zona sud de la ciutat.


 NOTÍCIES RELACIONADES

>L'Estat no allargarà els túnels del tren convencional a Girona com vol l'Ajuntament

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.