| |||||
|
dimecres, 22 de novembre de 2006 > L'Estat no allargarà els túnels del tren convencional a Girona com vol l'Ajuntament
La declaració d'impacte ambiental del TAV no hi troba motius al sud i ho desaconsella al Pont Major per la geologiaDAVID BRUGUÉ. Girona Ni pel nord ni pel sud. L'Estat no allargarà els túnels del tren convencional quan es faci el TAV subterrani tal com havia demanat l'Ajuntament de Girona. La declaració d'impacte ambiental ja està feta pendent de ser publicada i desaconsella allargar el túnel pel Pont Major per motius de seguretat a causa de la geologia càrstica del terreny. I pel sud, no troba ni motius ambientals ni ferroviaris que justifiquin la petició del consistori. L'Estat manté el febrer i el novembre del 2009 com les dates per posar en marxa els túnels del TAV i el tren convencional, respectivament, tot i que serà difícil acomplir-les pel moment en què es troba la tramitació. Un cop aprovats la declaració i l'estudi informatiu de traçat hi ha quatre mesos per redactar el projecte constructiu.
El regidor d'Urbanisme, Joan Pluma, va ser a Madrid dilluns per interessar-se sobre el projecte. Se li va comunicar que ja està feta la declaració d'impacte però no se'l va informar sobre la resolució de les al·legacions. No obstant això, tenint en compte la declaració d'impacte ja queda clar que dues de les principals peticions municipals no seran ateses. L'Ajuntament havia demanat dos quilòmetres més de túnels, entre el nord i el sud. Al nord, perquè si el túnel del tren convencional tarda més a sortir no s'afecten ni veïns ni empreses i hi guanya el barri. Al sud, perquè es podria eliminar l'estació de mercaderies i vertebrar una zona que actualment no té qualitat urbanística. Però la declaració d'impacte ambiental no recomana cap de les dues possibilitats. La del Pont Major, a causa de la geologia. El subsòl està format per substrats càrstics que dificulten molt la viabilitat de l'obra, sobretot per motius de seguretat. Al sud no veu que hi hagi cap millora ambiental ni ferroviària que justifiqui foradar un quilòmetre més de terreny. Pluma va explicar que aquesta és tota la informació que hi ha disponible, i que altres aspectes s'hauran de concretar quan hi hagi el projecte constructiu. És, per exemple, el cas del parc Central i l'estació. La proposta inicial preveu un edifici que trinxa l'espai, però la declaració d'impacte no hi entra perquè ambientalment no té res a dir sobre si l'estació és més gran o més petita. «L'Ajuntament farà les valoracions que calgui quan veiem què diuen i com ho diuen en el projecte constructiu. Com afectarà la ciutat, com es fan els passos són aspectes que caldrà concretar», va dir el tinent d'alcalde. També va insistir que, almenys en el tram de Girona, la declaració d'impacte ambiental del Ministeri de Medi Ambient no veu cap element que faci inviable el projecte, justament des del punt de vista ambiental. Va recordar que es van incrementar molt els estudis sobre la hidrologia i els aqüífers i que l'estudi conclou que els túnels es poden fer perfectament. Pel que fa a la resta del traçat, Pluma només va explicar que en el tram Vilobí-Girona s'han rebaixat alguns talussos, de manera que el traçat és «menys esquerp» per al territori. |
Febrer del 2009. Tot i que només a Girona ja calen entre dos anys i mig i tres d'obres, l'Estat continua mantenint aquesta data com el termini per posar en funcionament el túnel del TAV. Fonts del consistori reconeixen que es va molt just i altres grups, com ara ERC al Congrés, ja han avisat que materialment és impossible complir aquesta data. |
Novembre del 2009. Igual que amb el TAV, també es manté el calendari pel que fa a la posada en marxa dels túnels del tren convencional, nou mesos després d'inaugurar la línia d'alta velocitat. Una altra cosa serà l'enderroc del viaducte actual, que serà una de les últimes operacions que es faran a la ciutat, i la posterior reurbanització dels terrenys alliberats. |
NOTÍCIES RELACIONADES |
|