Durant les vacances de Nadal de l'any passat, l'Ajuntament de Girona i els responsables de l'Estat presentaven el projecte bàsic del pas subterrani del TAV i els túnels per a la línia convencional. L'Ajuntament va ser una de les 68 institucions i particulars que ho van fer, al mes de gener. Els puntals bàsics de les seves demandes són dos: que hi hagi més tram subterrani tant al nord com al sud perquè no quedi tan afectat el Pont Major i la zona industrial de Mas Xirgu i una estació menys voluminosa que no trinxi el parc Central. Passat gairebé un any, mai més se n'ha sabut res. Almenys oficialment. Per això, ahir el tinent d'alcalde d'Urbanisme, Joan Pluma, va desplaçar-se a Madrid per entrevistar-se amb els responsables del Ministeri de Foment i saber quin és l'estat del projecte. Pluma no va voler donar ahir cap detall de la trobada argumentant que primer cal informar els membres del govern. L'Ajuntament no pateix tant pel calendari s'és conscient que difícilment es complirà com per la forma en què s'executa l'obra i què preveu. Se sap que és difícil que s'accepti més tram subterrani però no es tolerarà la destrossa del parc Central. A hores d'ara s'espera la declaració d'impacte ambiental i la resolució de les al·legacions, en funció de les quals es farà el projecte constructiu.
Per la seva banda, els diputats d'ERC al Congrés per Girona, Joan Puig i Laia Cañigueral, van qualificar ahir de «materialment impossible» que el TAV sigui subterrani a Girona en el termini promès. «La ministra de Foment mantenia, temps enrere, que la connexió amb la frontera estaria feta el 2009, però ara ja no s'atreveix a dir una data. El ministeri té pànic de fer-lo subterrani», va dir Puig, en referència a recents declaracions de Magdalena Álvarez. El diputat es va queixar que «algú», en referència a l'anterior govern estatal del PP, «va ser massa alegre prometent un cobriment». «Tothom s'hi va apuntar sense estudiar els costos ni saber la complexitat del projecte. Crec que la classe política hauria de fer una reflexió sobre el perill de fer promeses en plena campanya electoral», va explicar. ERC critica també que, encara que no estigui feta la línia subterrània, l'empresa adjudicatària, TP Ferro, cobrarà el que li correspon per la concessió del servei «passin o no passin trens». Els republicans reclamen que Foment faci cas de les mesures de reducció de l'impacte proposades pel Consell d'Iniciatives Locals per al Medi Ambient (Cilma) i torna a proposar, com han fet formacions com ara CiU, que hi hagi una estació a l'aeroport.