El retard en el procés per fer la via subterrània a Girona ha fet que des d'alguns partits, també des d'ERC, es torni a posar sobre la taula una hipotètica alternativa provisional sobre la qual s'especula des de fa temps: un traçat provisional per fora de la ciutat, a l'oest del terme de Salt, de manera que la connexió es pugui fer al 2009, mentre s'executen, amb menys pressió, els treballs subterranis. D'aquesta manera es garantiria el compliment del calendari a què es van comprometre i les obres subterrànies s'anirien fent amb més tranquil·litat: primer les que han de permetre el pas del tren d'alta velocitat i després les del túnel per al tren convencional, amb el posterior enderroc del viaducte actual que travessa la ciutat de nord a sud.
De fet, l'escassesa de temps per materialitzar una obra d'aquest tipus i el fet que a Salt encara hi ha feta una reserva de terrenys per a un possible pas de la via del TAV, malgrat que l'alcalde, Jaume Torramadé, n'ha demanat insistentment la seva desqualificació, fan disparar les especulacions sobre l'alternativa provisional a la del centre de Girona. A la llarga, la via provisional es podria mantenir per al pas de mercaderies, sobretot perquè les perilloses no passessin pel centre de la ciutat, i potser també afavorir la construcció de la reclamada estació del TAV a l'aeroport Girona Costa Brava.