A més de fer cessar del càrrec el responsable de Rodalies de Renfe a Barcelona i nomenar un cap únic d'obres, el ministeri també ha anunciat que Renfe crearà una unitat especial d'assistència al viatger de rodalies, formada per personal que es dedicarà de manera exclusiva a atendre les necessitats dels usuaris des de dalt mateix dels trens en el moment que es produeixin aturades per avaries. A més, Adif, l'organisme que gestiona la xarxa ferroviària i les obres del tren d'alta velocitat (TAV), tindrà un dispositiu especial d'autobusos amb caràcter permanent per traslladar els passatgers dels trens que es quedin aturats sense possibilitat de reprendre la marxa en poc temps.
Són mesures d'urgència adoptades i anunciades ahir a la nit pel ministeri després d'una ofensiva d'accions i reclamacions contra Renfe empreses al matí pel govern de la Generalitat. I és que la paciència del govern es va acabar amb l'incident a l'estació de Sants d'abans-d'ahir, segurament perquè, tot i el degoteig constant de descarrilaments, fallades elèctriques i avaries dels darrers mesos, encara no havia passat mai que un grup de passatgers, farts de la situació repetida setmanalment i després d'haver-se esperat dalt del tren aturat durant una hora sense rebre explicacions, van decidir forçar les portes, saltar a les vies i tornar caminant cap a l'estació posant en risc els protocols de seguretat de la xarxa. Consum qualificava ahir de perillosa la situació a què s'ha arribat i obria un expedient a Renfe mentre Política Territorial ordenava un estudi sobre els diners que està perdent el país per aquest desordre.«Es pot entendre la indignació dels usuaris en situacions de nul·la o inexistent informació als consumidors que ahir van arribar a ser molt perilloses.» Amb aquesta declaració, el director de l'Agència Catalana de Consum, Ciriaco Hidalgo, justifica l'obertura d'un expedient que podria acabar en sanció si es conclou que la companyia Renfe ha actuat negligentment respecte dels drets dels usuaris en les deficiències i falles reiterades del servei de rodalies els darrers mesos, des del setembre com a mínim. Aquesta setmana, l'agència enviarà a les estacions de trens inspectors que recolliran dades sobre els problemes que pateixen els usuaris de Renfe. La contundència amb què van reaccionar ahir dos departaments del govern deixa clar que l'executiu està convençut que la companyia no està fent res per respondre a la necessitat d'informació que els usuaris tenen quan pateixen una d'aquestes incidències continuades. Hidalgo qualifica l'actitud de Renfe de «nul·la voluntat de donar una resposta clara a les situacions que s'estan produint». De la mateixa manera s'expressava el secretari de Mobilitat del Departament de Política Territorial de la Generalitat, Manel Nadal, que acusa la companyia de manca d'atenció als ciutadans afectats per la situació. De fet, Nadal exigia ahir a la companyia i a Adif, l'organisme que gestiona la xarxa ferroviària i les obres del tren d'alta velocitat (TAV), que obrin ja una oficina d'atenció als usuaris per recollir totes les reclamacions i retornar el preu dels bitllets que han pagat els clients per haver rebut un servei deficient i amb retards horaris.