«La bicicleta ha deixat de ser un element anecdòtic», va comentar ahir, com a introducció, el segon tinent d'alcalde i president de la Comissió Cívica de la Bicicleta i del Vianant, Jordi Portabella. La presència d'aquest vehicle s'ha fet notòria i per això l'Ajuntament de Barcelona va decidir introduir tot un seguit de regles per vetllar per la convivència entre totes les formes de mobilitat i per «evitar la competència entre els ciclistes i els vianants, i els vehicles de motor i els ciclistes», segons Portabella.
A banda de la prohibició de circular per voreres inferiors a cinc metres, que ja es va difondre abans- d'ahir quan es van presentar les normes generals, l'ordenança incorpora algunes de les peticions que han fet les entitats d'usuaris de la bici des de fa temps. Una era poder utilitzar tots els carrils de la calçada. L'anterior normativa obligava a anar per la dreta, però això no és el més segur, i sovint a la dreta hi ha el carril de gir o el del bus. Aquest és un dels nous aspectes de la normativa que celebren les entitats de ciclistes, que han participat des de la comissió en la redacció de les normes. També aproven que s'especifiqui que els vehicles de motor hauran de deixar un metre de distància per avançar una bicicleta. Aquest punt de la norma implica que en els carrers d'un sol carril els vehicles no podran avançar els ciclistes, i els hauran de respectar. «Això ens dóna molta seguretat», comenta Albert Garcia, usuari habitual i membre del col·lectiu Amics de la Bici. En aquest sentit, Haritz Ferrando, portaveu del Bicicleta Club de Catalunya (BACC), comenta que la seva entitat presentarà una al·legació al projecte de circulació general perquè el límit genèric de velocitat baixi a tota la ciutat de 50 km/h a 30. Aquesta entitat també proposarà modificar el primer article de l'apartat relatiu a la circulació de bicicletes que diu que els ciclistes estan obligats a «circular pels carrils bici, per les calçades en zones 30 i per les vies senyalitzades específicament, i quan no existeixin preferentment per la calçada o per les voreres». El BACC proposa que també estigui permesa l'opció de circular per qualsevol calçada encara que en aquell carrer hi hagi carrils habilitats per a ciclistes. «A vegades la fase semafòrica dels carrils bici és molt més restrictiva», comenta Ferrando.
Les normes de circulació per als ciclistes no només hauran de provocar canvis d'hàbits en els conductors de vehicles de motor. Els vianants també hauran de ser més respectuosos. D'entrada, no podran caminar pels carrils bici, només els podran creuar i pels indrets senyalitzats, com fan quan passen un carrer amb cotxes.
Aquesta normativa no és encara definitiva perquè ha de passar un procés d'aprovació inicial, de presentació d'al·legacions i d'aprovació definitiva, que podria ser en l'últim plenari de l'any, el 22 de desembre. Algunes entitats d'usuaris de la bici han anunciat que hi presentaran al·legacions.