Les enquestes formen part de la campanya. Les publicades i les no publicades. Incideixen en la dimensió psicològica i propagandística de tota campanya. I el factor psicològic és molt important en el futbol i en la política. També en la guerra: abans de la industrialització dels conflictes bèl·lics, els exèrcits anaven uniformats amb colors ben identificables per tal d'impressionar visualment l'enemic i adquirir avantatge psicològic sobre el camp de batalla.
Quan estan ben fetes, les enquestes són ecografies que identifiquen perfils sociològics i tendències d'actitud. Però els actors de la política necessiten fer-les servir com a «boles de vidre» predictives. I amb aquesta finalitat no són útils, ni fiables. I menys encara en temps de canvi de cicle polític com el que estem experimentant a Catalunya. En situacions com la nostra, l'atribució del vot indecís és molt insegura i arriscada. Només CiU va començar la campanya amb una important fidelització de vot. Per això aquesta vegada el vot ocult és inevitable. L'única enquesta realment fiable serà la de l'escrutini.