Ciclistes i vianants estan en ple debat sobre els drets i els deures de cadascú en la via pública. Però sembla que aquest debat arribarà a bon port ben aviat. El president de la Comissió Cívica del Vianant i la Bicicleta, Jordi Portabella, ja està anunciant l'aprovació en el plenari municipal del novembre de l'ordenança que regularà la circulació de bicicletes i, de passada, dels vianants amb relació a aquest vehicle cada vegada més present en l'entorn urbà barceloní. Qüestions com ara quins elements de seguretat s'han de portar per obligació per circular en bicicleta, o què passa quan els vianants envaeixen els carrils bici o els ciclistes ocupen les voreres, quedaran regulades en aquesta normativa. Portabella no vol avançar esdeveniments, però tot apunta que el que finalment s'aprovarà és que els vianants no podran circular pels carrils bici, tot i que sí que els podran travessar, i els ciclistes no ho podran fer per les zones de vianants quan hi hagi gent passant-hi. Tot fa pensar també que allò que fins ara eren recomanacions que no es cansaven de repetir les entitats que promouen l'ús de la bicicleta, aconseguiran el grau de norma bàsica i d'obligat compliment, com ara portar llums i elements reflectors.
Aquesta norma busca el consens entre les entitats en el si de la comissió cívica. Al carrer intentarà imposar un respecte entre els uns i els altres que alguns han oblidat i que últimament ha provocat una certa crispació ciutadana per molèsties dels uns als altres. Ciclistes per les voreres molestant vianants. Vianants pels carrils bici empipant els ciclistes.
Per Portabella, però, la normativa ha esdevingut necessària des del moment en què a Barcelona ja no hi ha 20.000 ciclistes sinó 250.000 els caps de setmana i prop de 50.000 de manera habitual i diària. «Ha estat l'evolució de l'ús de la bici», diu Portabella, el que ha portat a la creació de la normativa.
La normativa obligarà a senyalitzar molt millor els carrils bici, que a Barcelona estan en alguns carrers pintats a la vorera, en altres a la calçada, i en alguns punts segregats. També els espais exclusius per a vianants hauran d'estar molt més senyalitzats, segons ha dit Portabella i, finalment, «els punts d'intersecció entre els uns i els altres estaran regulats».
LES MULTES, MÉS TARD
L'ordenança de circulació de bicicletes no incorporarà un apartat de sancions per l'incompliment de les normes. Aquestes sancions, que n'hi haurà, quedaran regulades dins de les ordenances generals de circulació de vehicles a la ciutat, que també estan en fase de revisió. Jordi Portabella ha dit, però, que aquesta altra normativa, que depèn de l'àrea de Mobilitat, dirigida per Ferran Julián, va una mica més endarrerida i que possiblement s'aprovarà més tard.