| |||||
|
dijous, 24 d'agost de 2006 > El Ministeri de Foment revela que el túnel de Toses no estarà acabat fins al 2012
El pas subterrani, de 1.700 metres, forma part del nou traçat de 22 quilòmetres entre Ribes de Freser i FontanalsJORDI CASAS. Ribes de Freser El Ministeri de Foment ha tret a exposició pública l'opció escollida per construir el túnel de Toses, el pas subterrani que ha de permetre unir el Ripollès i la Cerdanya salvant la collada del mateix nom i que forma part de l'eix pirinenc. El govern estatal, però, no preveu que aquesta infraestructura, de 1.700 metres i que forma part del tram de 22 quilòmetres que ha d'unir Ribes de Freser i Fontanals de Cerdanya, estigui llesta fins al 2012. En vista d'això, la comissió de seguiment del projecte, en què hi ha els municipis afectats i el Consell Comarcal del Ripollès, ha reclamat a l'Estat que n'acceleri la construcció. A més, ara els alcaldes i la Generalitat ja han anunciat que volen introduir al·legacions al projecte de traçat, que ara ha sortit a exposició pública.
Els alcaldes del tram ripollès afectat pel projecte del túnel de Toses i els representants del Consell Comarcal d'aquesta comarca volen que la infraestructura, alternativa a la collada, estigui enllestida al més aviat possible. Per això, han demanat al govern espanyol que l'executi abans del termini màxim fixat, el 2012. Els dirigents ripollesos creuen que poden accelerar l'inici de les obres, sobretot tenint en compte que la nova carretera està inclosa en el protocol signat entre els governs català i espanyol, que inclou diverses obres i el traspàs de competències d'alguns trams viaris, entre els quals n'hi ha alguns de l'Eix Pirinenc. La comissió també ha acordat que no demanarà la segregació del túnel i de la variant de Ribes de Freser per accelerar-ne la construcció. Tots tenen clar que forma part del projecte i que cal ser solidaris entre tots els municipis afectats. El Ministeri de Foment ha fet pública la declaració d'impacte ambiental del traçat, que ha escollit d'entre els quatre proposats. Es tracta de l'anomenat Baixa 60, que discorre de forma força paral·lela al traçat del tren i a l'opció Baixa 80. Ressegueix el fons de la vall de Ribes entre Ribes de Freser i el túnel de Toses. A l'altra banda del túnel, ja en territori cerdà, segueix quasi totalment les carreteres actuals però per la banda esquerra de la via del tren. Té el túnel de Toses, de 1.700 metres, i el de Ribes, de 1.500, i costa 78,1 milions d'euros. |
1969 - La Diputació de Girona crea Prodygesa per promoure el túnel de Toses. L'entitat inclou dues caixes d'estalvi, 55 ajuntaments i altres corporacions.
- El govern espanyol atorga a Prodygesa la concessió del túnel per 35 anys i en règim de peatge.
- L'empresa Incasa, en què el principal accionista és la Generalitat, promou el túnel del Cadí, entre el Berguedà i la Cerdanya, la construcció del qual comportarà que el projecte de Toses quedi al calaix.
- Foment presenta quatre estudis de traçat. Cap inclou peatge.
- Foment tria una de les dues opcions paral·leles al tren i sotmet l'estudi d'impacte a exposició pública. |
NOTÍCIES RELACIONADES |
>Els municipis reclamen un mínim impacte >Foment revela que el túnel de Toses no estarà llest fins al 2012 |
|