El sistema que proposa l'Ajuntament de Barcelona consisteix en una sèrie de punts automatitzats, entre 200 i 250, distribuïts per tota la ciutat, on es podran llogar i deixar les bicicletes. La idea és, segons van explicar ahir l'alcalde, Joan Clos, i el president de la Comissió Cívica de la Bicicleta, el tinent d'alcalde Jordi Portabella, que els ciutadans que baixin d'un mitjà com ara el tren, el metro, el tramvia i l'autobús tinguin a la seva disposició una bicicleta perquè puguin arribar a la seva destinació si no s'hi accedeix còmodament amb transport públic. Els dispensadors de bicicletes estaran separats uns 300 metres entre ells i els vehicles es podran retornar en qualsevol d'aquests punts.
Portabella i Clos van manifestar que l'objectiu és «garantir la intermodalitat entre els diferents mitjans amb la bicicleta» i promoure així l'ús d'aquest mitjà de transport. Per no entrar en competència amb les empreses que lloguen bicicletes als turistes, la primera mitja hora serà gratis però a partir dels 30 minuts es cobrarà un euro fins a arribar a l'hora, i les hores següents també es cobraran a un euro. A la llarga, és un preu més car que el que cobren les empreses que lloguen bicicletes, però per al consistori el públic objectiu «és el ciutadà que farà servir aquest mitjà per arribar del transport públic fins a la feina, per la qual cosa no li caldrà més d'un quart d'hora». Cada cop que s'agafi una bicicleta diferent, el cost serà gratuït fins als 30 minuts. A banda, és previst crear abonaments setmanals i mensuals amb preus reduïts.
Els vehicles tindran un disseny exclusiu per a l'ús urbà i estaran dotats d'elements per evitar el robatori i les destrosses. Cada usuari s'haurà de registrar perquè en el preu hi ha inclosa una assegurança civil per cobrir incidències. Cada dispensador tindrà entre 10 i 15 bicicletes. Els vehicles estaran localitzables mitjançant GPS i hi haurà un servei de transport de bicicletes que subministrarà vehicles als punts amb més demanda.
El servei es farà de manera automàtica, per la qual cosa es pot disposar d'una bicicleta les 24 hores, tot i que el funcionament final el determinarà l'empresa que guanyi el concurs públic per explotar el servei. «El de 24 hores serà més car perquè implicarà més manteniment. Hem de valorar les ofertes econòmiques», va assenyalar Clos. El cost que pugui representar per a l'Ajuntament sortirà dels guanys de la zona verda. En una primera fase el sistema s'implantarà a Ciutat Vella, l'Eixample i les platges, amb 1.500 bicicletes el primer trimestre del 2007, i gradualment s'ampliarà a tota la ciutat fins a arribar als 3.000.