| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dissabte, 19 d'octubre de 2024


dilluns, 26 de juny de 2006
>

Un permís «tipical spanish»

Una entitat posa un recurs contra aquest reglament perquè incompleix una directiva europea

MIQUEL ÀNGEL LUQUE.
El carnet per punts ha generat oposició, tot i que se n'ha fet poc ressò. Els partits polítics van arribar a un acord quasi total sobre la seva implantació. A més, les associacions de conductors i de familiars de víctimes d'accidents han valorat positivament el nou permís. Fins ara, només hi hagut dues veus discordants. Una d'aquestes és la dels conductors professionals, que han demanat tenir una llicència per quan treballen i una altra per quan no desenvolupen la seva activitat professional. L'altra és l'entitat Automobilistes Europeus Associats (AEA) que ha interposat un recurs al Tribunal Suprem contra la mesura.


+ Uns mossos, en un control a Maçanet de la Selva. Foto: M.B.

Automobilistes Europeus Associats sosté que els conductors no podran recórrer la pèrdua de punts. El director de l'assessoria jurídica de l'entitat, Santiago Córdova, va assegurar que el reglament que desenvolupa la llei no considera el carnet per punts com una sanció sinó com un requisit per mantenir la vigència de la llicència. D'aquesta manera, el nou sistema té el mateix rang que l'edat, la residència, el reconeixement mèdic o les proves, que són requisits per obtenir el carnet i mantenir-lo. «No es podrà recórrer, això és indiscutible», va subratllar.

Aquest buit tècnic està més fonamentat si es té en compte que els onze països europeus –França, Itàlia, Grècia, la República Txeca, Polònia, Letònia, Dinamarca, Irlanda, el Regne Unit i Luxemburg– consideren el permís per punts com un càstig. «Tècnicament és un nyap, és un permís ‘tipical spanish'», va defensar el representant d'AEA. Això fa que cap conductor europeu pugui perdre punts per una infracció a les carreteres de l'Estat perquè no constarà en el registre de llicències de l'Estat. Això és «un greuge» comparatiu dels automobilistes de l'Estat respecte als d'Europa.

A més, una directiva europea acordada per tots els països concretava els requisits que s'havien de tenir per mantenir el carnet de conduir. Cap d'aquests requisits era el sistema de pèrdua del carnet mitjançant punts. Per això, Córdova va assenyalar que el permís per punts «vulnera» aquesta normativa europea. Basant-se en aquests arguments, l'associació va presentar el mes de març un recurs contra el reglament que desenvolupa el carnet per punts, que ja ha estat admès a tràmit.



ELS MÉS PERJUDICATS
Els conductors professionals seran els més perjudicats per l'entrada en vigor del carnet per punts. No només perdran la possibilitat de circular amb un vehicle si els retiren els 12 punts, sinó que es poden quedar sense feina. Per aquest motiu, durant la tramitació del reglament al Congrés dels Diputats, les diverses organitzacions de transportistes van interposar al·legacions en què demanaven que se'ls reconegués que s'ha de diferenciar entre l'àmbit laboral i el privat. L'únic que van obtenir els professionals va ser la reducció del temps d'espera per poder recuperar el permís. La primera vegada que perdin els 12 crèdits, els treballadors de l'àmbit del transport hauran deixar passar tres mesos abans de recuperar-lo, la meitat de temps que la resta d'automobilistes. A més, podran fer la recuperació parcial cada any.

La Federació Nacional de Transports de la UGT de Catalunya ha insistit que cal diferenciar entre la conducció d'un professional quan està treballant de quan circula amb el seu cotxe privat. Segons el secretari general de la federació, Joan Moreno, l'eina del treballador de la carretera és el carnet. «Si el perd, el poden acomiadar», va recordar Moreno. A més, va subratllar que els transportistes sovint tenen un temps d'entrega de les mercaderies molt just, imposat pels empresaris. Per això, va lamentar que l'excés de més del 50% en el temps de la conducció o la disminució en més del 50% en el temps de descans suposi la pèrdua de sis punts.

Les autoritats de Trànsit no entenen les demandes dels professionals, ja que interpreten que el que volen és «infringir més». El director de Trànsit, Rafael Olmos, va qualificar-ho de «barbaritat».

Davant la falta de resultat d'aquestes peticions, s'estan promocionant les assegurances per als transportistes. En una modalitat de pòlissa, l'empresa rep una indemnització de l'asseguradora en cas que el treballador perdi el carnet. Mentrestant, pot destinar-lo a fer un altre tipus de feina administrativa. En una altra modalitat, el transportista és qui rep els diners de l'assegurança, però ha d'estar un temps d'excedència fins que recuperi la llicència.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>Els conductors professionals temen perdre la feina

>Interposen un recurs contra el reglament del carnet per punts perquè incompleix una directiva europea

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.