El president de Renfe, José Salgueiro, va presentar ahir dos trens del model Civia, un nou comboi que fabriquen les empreses Alstom i CAF per incrementar el parc de rodalies. En aquests moments, a Barcelona i el seu entorn circulen 156 trens. El 2012, s'hi hauran incorporat 80 models Civia, de manera que la flota serà de 220 trens. Tot i que alguns s'hauran substituït, la intenció de Renfe no és renovar el parc ferroviari amb els nous trens sinó incrementar, el 2012, la flota en un 41% «per donar una resposta adequada a la mobilitat metropolitana», va assenyalar Salgueiro. Els dos trens presentats ahir començaran a circular al juliol en la línia Mataró-Barcelona-l'Hospitalet. Durant el 2006 s'hauran posat en servei quatre trens Civia, i la incorporació dels nous trens es farà de forma gradual, entre 10 i 23 cada any, fins a arribar al 2012. En tot l'Estat hi haurà 280 trens Civia.
El nou model destaca, segons Salgueiro, per la versatilitat que suposa el fet que es puguin acoblar diferents vagons segons les necessitats. Els combois més habituals seran d'entre dos i cinc vagons. Un tren amb dos cotxes tindrà una capacitat per a 414 viatgers, 126 d'asseguts. Un tren de cinc vagons tindrà 997 places. Segons Renfe, els vagons tenen aproximadament la mateixa capacitat que els que circulen actualment, amb la diferència que el Civia es pot anar allargant segons les necessitats fins a arribar a gairebé 2.000 places. El nou model és diàfan, sense portes que separin els vagons, i incorpora dues càmeres de videovigilància per cotxe connectades a la cabina del conductor. En cas d'incidència, i si un viatger activa el servei d'emergència, les imatges quedaran gravades. Hi haurà monitors informatius que també emetran vídeos d'entreteniment. Finalment, es tracta de trens «més confortables perquè estan més ben insonoritzats, que permeten una millor evacuació i que redueixen el consum energètic en un 30%», va dir Salgueiro.
El president de Renfe va anunciar també el restabliment de la connexió directa de l'aeroport amb Sants, tal com va avançar ahir aquest diari. A finals de juliol, un cop acabin les obres d'ampliació de la capacitat de la via en el tram Prat-Sants, s'estrenarà la línia 10, que substituirà la llançadora del Prat a l'aeroport i que tindrà parades a l'estació de França, passeig de Gràcia, Sants, Bellvitge i l'aeroport.