| |||||
|
diumenge, 18 de juny de 2006 > CAT: laigua clara
Estem fent una política clara, decidida, valenta, coherent i racional de defensa daplicació al nostre àmbit de la nova cultura de laiguatribuna DANIEL PI NOLLA..
Un dels problemes daquesta societat és la manca de memòria històrica, i aleshores és quan es produeixen veritables barbaritats. Una de ben recent és la que sha posat en marxa aquests dies en relació amb la concessió dun cabal obtingut pel revestiment dels canals de lEbre al Consorci dAigües de Tarragona (CAT). El punt de partida va ser una moció, impulsada pel regidor de lAjuntament de Tortosa Josep M. Franquet (un trànsfuga del PP, ara independent), però modulada per ERC i amb el sorprenent suport de CiU i PP, que aposta per la reducció gradual i progressiva daquesta concessió. El text proposa passar dels actuals 4 m³/s per a 72 municipis i 39 indústries de tota la província a solament 0,5 m³/s per al territori de la conca de lEbre exclusivament. Alhora, mira de ressuscitar-se el fantasma dels transvasaments a altres conques, la pèrdua daigua del riu i..., és clar, la bandera del populisme. Posteriorment, hem tingut coneixement dunes declaracions en què safirma que la gestió del CAT sestà efectuant en detriment de les Terres de lEbre... en boca duna persona que de fet és encara membre de lAssemblea del CAT en representació de la Generalitat, i que no ens havia fet saber mai, ni públicament ni privadament, la seva preocupació per aquest fet. La irracionalitat de la proposta, la falsedat de la imputació, el risc de lenfrontament entre territoris i la possibilitat real que tot plegat derivi cap a un retrocés en la cultura de la sostenibilitat en lús de laigua, em mouen a posar les dades històriques negre sobre blanc i a objectivar fets, per tal que els ciutadans tinguin elements per treure les seves pròpies conclusions. En primer lloc, és fals parlar de transvasament del riu perquè la llei 18/81, que regula la concessió per 75 anys (el proper dia 1 de juliol es compliran 25 anys de la seva aprovació), estableix ben clarament que no dóna concessió de laigua del riu, sinó que obliga a finançar (mitjançant un impost sobre laigua concedida anomenat «cànon de regulació») unes obres de millora als canals de les comunitats de regants per reduir pèrdues i permet destinar laigua recuperada, amb un màxim de 4 m³/s, a abastar ajuntaments i indústries només de la demarcació de Tarragona (evidentment, també de lEbre: el mateix Ajuntament de Tortosa nacaba de demanar lentrada, al Consorci). Després de fer aquestes obres la quantitat daigua recuperada és de lordre dels 12 m³/s, molt per damunt de la quantitat de la concessió, que és de 3,856 m³/s (equivalents a 121,6 Hm³/any), però dels quals només sutilitza un 60%, uns 70 Hm³/any. Això si, es paga per tota la concessió, i el que sha recaptat fins al 2005 pel concepte del cànon de derivació és de 73,3 milions deuros (12.196 milions de ptes.); a més, sha contribuït a les despeses de les comunitats de regants en 37 milions deuros complementaris (6.156 milions de pessetes). Així, doncs, per recapitular: La regulació està establerta per una llei de les Corts, i qualsevol modificació implica la de la llei. Per tant, mai el CAT podrà passar dels 4m³/s, ni portar aigua fora de la circumscripció de Tarragona. -No hi ha extracció directa daigua del riu, més aviat al contrari: lacció del CAT ha permès retornar als canals uns 8 m³/s, en el balanç total entre el recuperat i el que es destina al Consorci -En el balanç anual, els consorciats només consumeixen 2/3 de laigua de la concedida, però paguen per tota la concessió. Fins ara, més de 100 milions deuros Nova cultura de laigua Fins aquí unes dades que crec que contradiuen la tesi de lespoli inherent a la moció aprovada. Vegem ara quina ha estat levolució de la política hidràulica en els darrers dos anys i mig, i si ha estat en línia amb la nova cultura de laigua que reivindica la PDE o ha estat una política en contra del territori. Fa dos anys i mig, teníem un PHN aprovat, làmbit dactuació del CAT shavia ampliat i permetia subministraments a la província de Barcelona, la interconnexió de xarxes CAT-ATLL estava aprovada implicava passar a bombar tot lany la totalitat de la concessió i no hi havia cap projecte en curs per a lobtenció de nous cabals per a làrea del Camp. La situació actual és que sha derogat el PHN, sha desprogramat la interconnexió de xarxes, sha reduït làmbit dacció del CAT a la demarcació de Tarragona, sha licitat una dessalinitzadora a Barcelona de 60 Hm³ que supleix laigua que havia darribar per la interconnexió de xarxes, no es planteja incrementar els cabals perquè per primera vegada està treballant activament en subministraments alternatius: dessalinització i reutilització daigua depurada per a usos industrials, i el CAT sha implicat a promoure lús sostenible de laigua entre els seus consorciats. Si això no és sostenibilitat. Si això no està en línia amb el que es reclamava des de lEbre, en relació amb laigua i les amenaces al futur del riu en el seu darrer tram, i a què solidàriament es dóna suport... Estem fent una política clara, decidida, valenta, coherent i racional de defensa daplicació al nostre àmbit de la nova cultura de laigua.Una política coherent i racional. Perquè en clau de racionalitat, cal assenyalar que la moció en cap moment feia referència ni a la necessària modificació de la llei, ni a les indemnitzacions per les infraestructures existents encara no amortitzades, ni la cancel·lació dels préstecs pendents, ni de les quantitats anuals que deixarien de percebre les comunitats de regants per a millores estructurals, i que haurien dassumir els comuners... Algú pot considerar ecològicament sostenible deixar dutilitzar una infraestructura existent i substituir-la per noves infraestructures, amb el seu impacte associat? I en la vessant socioeconòmica: Shan calculat els llocs de treball que es perdran i el preu de mantenir les instal·lacions dissenyades per 4m³/s amb només 0,5m³/s de cabal? Són alguns exemples del que haurien de suportar els municipis «beneficiaris» daquest mig metre cúbic per segon que restaria. Si la unitat de gestió és la conca, no com a criteri general sinó com a veritat revelada, una tesi a la qual sembla que saferra ERC, tampoc saborda clarament en la moció la qüestió de les concessions de lEbre. Els 121 Hm³ anuals daigua recuperada destinats a CAT (dels quals només es gasten el 60%, recordem-ho) sembla que són la gran amenaça que plana sobre el futur del riu. És que els més de 6.300 Hm³ que la Confederació Hidrogràfica de lEbre (CHE) té aprovats per al reg agrícola, i que sincrementen any rere any no preocupen els seguidors de la moció? Plantaran cara a Bilbao, per exemple, que rep més d1 m³/s daigua dun dels sis transvasaments existents a lEbre? Com és que la moció aprovada veu amb bons ulls les noves dotacions daigua per a reg al curs mitjà de lEbre (per exemple, els recents 342 Hm³ per al canal Segarra-Garrigues)? Han explicat que, dacord amb el criteri de la moció de només subministrar la pròpia conca, poblacions com Alcanar, lAmetlla o el Perelló es quedaran sense abastament, ja que estan situades fora de la conca de lEbre? Compromís de futur Són reflexions en veu alta, que necessàriament shan de compartir amb la ciutadania. I una consideració: Abans demplenar-se la boca del discurs de la nova cultura de laigua, sha de predicar amb lexemple per testimoniar que shi creu, i que es treballa per assolir els objectius. Per exemple, si qui defensa la moció és el responsable de la gestió de laigua al seu municipi, ha explicat mai per què a la xarxa de distribució hi ha pèrdues dentre el 35% i el 45% de mitjana? Els actuals nivells considerats sostenibles se situen al voltant del 15%, que són els que tenen ciutats com Tarragona, Reus, Vila-seca o Salou, per esmentar-ne només alguns, que treballen per leficiència en lús.La saviesa, la perspicàcia i la força de la gent de lEbre en la seva lluita per seguir defensant el riu, per tal de ser efectiva tal vegada pot orientar-se millor a vigilar el compliment del que marca la llei, dels acords voluntaris, de les exigències de conductes responsables. En aquesta fita dels 25 anys daprovació de la llei 18/81, tal vegada és el moment de canviar el punt de vista i canviar la percepció dels fets. Per què no es pot enfocar amb lorgull històric dhaver estat el territori que va ser pioner en la nova cultura de laigua: es va evitar la detracció daigua des del riu i es va aconseguir que ho pagués qui ho volia, més duna compensació econòmica, que ha comportat un desenvolupament de tot el territori. Òbviament, sense renunciar al principal valor: mantenir viva la solidaritat recíproca. Lopinió és lliure, però els fets han de ser descrits amb objectivitat. Quan hi ha una distància important entre els fets i lopinió, sen diu incoherència. |
|