| |||||
![]() | |||||
| |||||
![]() | |||||
| |||||
![]() |
|
![]() |
dilluns, 12 de juny de 2006 > Drets al tren de la Pobla de Segur
Els usuaris d’aquesta nova línia es queixen de les poques connexions que hi ha per arribar a Lleida i BarcelonaP. MERCADÉ. Barcelona A tres quarts de dues surt de Lleida un dels tres trens que diàriament van fins a la Pobla de Segur. A les andanes esperen impacients un grup de gent on estudiants i jubilats són majoria. El palès nerviosisme no és per estrenar el servei –tot just fa una setmana que la línia està en ple funcionament després d’acabar les obres, d’un pressupost de 20 milions d’euros, entre Balaguer i la Pobla–, sinó per tenir un lloc en un dels 56 seients que hi ha en l’únic comboi que fa el recorregut. Inevitablement molta gent va dreta i ningú calla els renecs. «Anem com borregos!», diu alterat en José Fernández, que ha anat a Lleida a buscar una bicicleta i ara té feina per encabir-la a l’atapeït vagó. Impossible deixar-la a l’espai destinat a cotxets i bicicletes, que és el primer que s’ha omplert. Les crítiques d’en José contradiuen els elogis d’una senyora que surt del lavabo del tren: «Comparat amb com estaven els serveis abans, això és glòria!» Però l’espontània adulació queda tapada per les paraules d’en José Ferrero: «És la segona i última vegada que agafo aquest tren.» Tot i que «anar amb autocar és el doble de car, vaig assegut com un senyor», afegeix. Els més contents amb el nou servei són els que confessen que el faran servir poc: «No sóc client habitual i ni sabia que hi havien trens nous, però la veritat és que són molt còmodes», diu en Xavier Gil. No és el mateix anar amb el tren de gran velocitat (TGV) que amb una línia convencional. La distància de 140 quilòmetres que hi ha entre Lleida i Saragossa ara es fa en 50 minuts si viatges en el TGV. En canvi, es necessita el doble de temps, gairebé dues hores, per fer amb el tren de rodalies els 88 quilòmetres que separen Lleida de la Pobla de Segur. En el comboi hi ha un grup de cinc aficionats als trens que han vingut expressament des de Barcelona «per veure com havia quedat tot», diu en Josep Serre. Fan fotos a cada baixador –de moment l’única estació d’aquesta línia és la de Lleida– i enregistren en una gravadora la veu estrident que anuncia la pròxima parada. Serre es mostra satisfet amb la nova imatge de la línia. Després de les bones paraules vénen les crítiques: «Tot i les millores, aquests trens continuen anant a la mateixa velocitat que abans.» Té raó, responsables de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) –que és qui gestiona aquesta línia– asseguren que el temps del trajecte es reduirà uns vint-i-cinc minuts. Però això no es notarà fins a finals d’aquest any o a principi del 2007 ja que «encara s’han de revisar talussos i ponts». I el que diuen de manera oficial, els treballadors de la línia ho corroboren de manera oficiosa: «Millors vies, millors trens, però continuem anant a la mateixa velocitat.» Serre també fa notar que l’últim tren que arriba a Lleida des de la Pobla «tampoc enllaça amb cap regional fins a Barcelona». Les combinacions amb els de llarg recorregut tampoc són bones, com a molt d’hora arribes a Sants a tres quarts d’11 de la nit. |
![]() | |||
![]()
|