Qui més qui menys ha guardat alguna vegada algun objecte pensant que li donaria sort. Alguns partits, també. En la campanya pel referèndum de lEstatut, CiU farà servir el faristol que va utilitzar lexpresident Jordi Pujol en les últimes eleccions. ICV farà sonar la mateixa música que en el referèndum de la Constitució Europea i les eleccions al Parlament perquè lassocien a «un bon cicle». Lhistòric faristol de CiU que és un dels tres que presidiran els actes de la campanya el van dissenyar fa anys per ordinador i el van encarregar a un manyà. Daquella iniciativa, en va sortir un faristol minimalista dacer inoxidable. Des de la federació nacionalista asseguren que ha servit dinspiració a la resta de formacions polítiques. Imma Mis, secretària executiva de logística i actes de Convergència, diu que «tothom se lha copiat». El cert és que tots els partits utilitzen faristols en els mítings darrere dun decorat que sovint és dalumini amb lones tensades, adaptables a qualsevol escenari.
En aquesta campanya, el PSC innovarà amb la projecció de missatges de mòbil. Els que ho desitgin podran enviar els seus SMS, que es projectaran en una part de lescenari. També habilitarà una zona de bluetooth perquè els assistents puguin descarregar-se logos del PSC. Dels mítings, però, el més car és el muntatge. Aquest any, per exemple, ha pujat el preu del lloguer de cadires. Aquests seients els ocupen habitualment militants i els partits els faciliten autobusos. Marc Rius, responsable dacció electoral dIniciativa, explica que a lhora de preparar la posada en escena es tenen molt en compte criteris televisius: quina imatge es projectarà. De fet, són els mateixos partits els que ofereixen les imatges a les cadenes. Aquesta preocupació pel que semet deriva del llegat polític nord-americà. El PSC procura que el líder que parli estigui ben envoltat de gent. Però no es capfica amb els directes. Tampoc ho fa ICV-EA, que nega que savisi el públic quan els informatius hi connecten. Evidentment, els polítics saben perfectament quan arriben a les cases dels teleespectadors. Un gest da vís o un llum que sencén els adverteixen que han de concentrar el discurs si volen difondre la seva posició en pocs segons. Els vídeos publicitaris de campanya també formen part de la preocupació pel que semet a les pantalles. ERC va presentar ahir el seu espot, que adverteix que lEstatut suposa «una hipoteca per a les generacions futures» i recull declaracions de Rodríguez Zapatero, Artur Mas i Alfonso Guerra.