| |||||
|
divendres, 2 de juny de 2006 > Nhi ha per tant?
No deurà ser que els polítics tan criticats són exactament iguals que la societat de la qual provenen i que aquells que els critiquen de manera destructiva? No deurà ser cert ladagi que afirma que els pobles tenen exactament els dirigents que es mereixen?JOAQUIM COELLO BRUFAU..
Determinats fets requereixen una certa perspectiva per a ésser jutjats i avaluats amb un mínim dobjectivitat. El diluvi de crítiques que en molts mitjans de comunicació es vessen aquests dies contra la manera com ha estat negociat lEstatut, contra el text aprovat, contra lactuació dels polítics i partits que lhan acordat i, finalment, contra el conjunt de la classe política que ha «cansat» tothom i ens ha abocat a un referèndum que «a ningú interessa perquè tothom està tip daguantar beneiteries», sembla excessiu. Podria ser-ne la raó que no hi ha encara prou perspectiva per jutjar els fets? És singular que un partit que no es defineix nacionalista hagi iniciat, liderat i aconseguit, certament amb la participació daltres partits, un estatut millor que lactual i que un partit polític nacionalista amb llargs anys al poder no va iniciar i, conseqüentment, no va tampoc aconseguir. És singular que un partit independentista arraconi la base del seu ideari, el sobiranisme, i col·labori activament en la consecució dun Estatut de caire federalista. És singular que la participació dun partit nacionalista no present al govern català aconsegueixi la clau del pacte, el capítol econòmic i dhisenda, que condueix a lacord definitiu amb el govern central. És singular que molts dels principis inclosos en els capítols de drets i deures i derivats directament de lideari laic i desquerres sinclogui en un pacte que aprova la dreta nacionalista amb un esforç notable de flexibilitat i consens. És singular que el líder polític i màxima autoritat política a Catalunya que inicia el procés de definició i negociació del nou Estatut en làmbit autonòmic deixi el protagonisme a loposició quan aquesta presenta lacord aconseguit a làmbit estatal, fent veritat una cosa que no és quasi mai cert en política: allò que importa és fer les coses i no qui les fa. És natural que una vegada aprovat lEstatut els ciutadans el puguin votar lliurement, però és singular que puguin, després, votar el nou govern que iniciarà la nova etapa per desenvolupar-lo i que podrà fer realitat les possibilitats, i també les limitacions, que té el text constitucional de Catalunya. Si aquestes i moltes daltres són les parts positives del procés i dels resultats, també ho és que el partit independentista que savé a negociar un estatut dautonomia, quan aquest, fruit de la negociació amb el govern central, queda significativament reduït a partir del redactat inicial certament utòpic, no sap trobar i els altres partits no arriben, malgrat una gran generositat per part del partit líder en la coalició del govern, a poder acomodar-lo dins del conjunt de forces polítiques que defensen lacceptació de lEstatut que sha negociat. I és certament també un fracàs no haver aconseguit evitar que el partit de la dreta estatal shagi autoexclòs i marginat en un procés que hauria de ser de tots i que proposi la realització dun referèndum estatal que no cap en absolut dins de la constitució de la qual es diu defensor i es converteix més en una anècdota política que una proposta seriosa, però que té una intencionalitat que no contribueix, certament, a lentesa dels ciutadans i a la concòrdia. Però dit això, és tan catastròfica la situació política que vivim? En política, possiblement, no hi ha veritats absolutes, aquestes són sempre relatives. En què està pitjor Catalunya respecte de França on el president de la República i el seu primer ministre estan acusats dordir una trama per desprestigiar un eminent ministre del seu govern per tal dimpedir-li lèxit en les properes eleccions? O respecte de la Gran Bretanya, on un govern laborista ha dacceptar, amb una periodicitat de dos anys, la dimissió dalgun ministre, per abús de poder, mentida comprovada o escàndols de la vida privada; on el primer ministre fica el país, amb raons que sha comprovat que eren falses, en una guerra absurda, hi envia deu mil soldats que haurà de repatriar sense que sarribi a veure quins avantatges estratègics, sociopolítics o econòmics shan aconseguit per al seu país que han anat a defensar lluny de les seves fronteres. O respecte dItàlia, on lexemplaritat del seu primer ministre, que modifica lleis per evitar de ser jutjat o per salvar els seus propis negocis de comunicació, és un fet que es produeix almenys tres vegades en els cinc anys que governa i que quan perd les eleccions, certament per molt poc, alimenta els dubtes, desqualifica el guanyador i intenta dificultar la governabilitat del país, més enllà del que és just que faci una oposició ferma, però finalment al servei del país? Un país amb creixement econòmic nul, amb un sector industrial que perd ritme, un sistema bancari antiquat i poc competitiu, un sector energètic dependent de lexterior i insuficient per proveir les necessitats del país, amb una classe política que no es renova. Arribats aquí, la pregunta que ens podem fer és si estan tan anquilosades la nostra societat i la vida política, si són tan patètics i ineficaços els nostres polítics, si són tan incompetents, o si són tan egoistes que posen absolutament els seus propis interessos, individuals o de partit, al davant dels col·lectius. Una objectiva observació de la realitat econòmica i política del país que evoluciona cap a una estructura federal, que reconeix els drets de les minories, amb un sistema sanitari ampli en cobertura i eficaç en funcionament, que creix més que la mitjana europea, que inverteix a lexterior, que té empreses líder dàmbit mundial, no sembla donar la raó als que mantenen aquesta tesi. No deurà ser que els polítics tan criticats són exactament iguals que la societat de la qual provenen i que aquells que els critiquen de manera excessiva i destructiva? No deurà ser cruament cert ladagi que afirma que els pobles tenen exactament els dirigents que es mereixen? I si ho mirem així, segurament començarem a veure les llums i no només les ombres dunes actuacions humanes i, per tant, necessàriament imperfectes. La crítica excessiva, la desqualificació absoluta, tan sols perjudiquen a qui les fa. Que el nostre cansament de la política no sigui bàsicament subjectiu i que això no ens porti a prendre decisions errades com a ciutadans del nostre país. Només els cansats fan la feina. Com a nació que diem que som, ens ho podem permetre ara, precisament ara? |
|