Malgrat que durant lany 2005 la quantitat de places daparcament de bicicletes als carrers de la ciutat va augmentar un 6,7% (394 noves places), i dins dels pàrquings subterranis de gestió municipal els van incrementar en 115 llocs, algunes entitats del sector opinen que «no hi ha una política clara de creació daparcaments segurs, sinó que ladministració es dedica a apagar focs, de manera que costa molt avançar». Un exemple daquesta manca de criteri de la qual parla Diana González, portaveu del Bicicleta Club de Catalunya (BACC) podria ser el del biceberg. La primera i única cabina guardabicicletes de la ciutat llueix un avís que diu: «Fora de servei, disculpin les molèsties.» Dentrada, el lloc on van decidir situar aquest enginyós sistema destacionament de bicis resulta força insòlit: a la cruïlla del passeig de Garcia Faria amb el carrer de la Selva de Mar. «Enmig del no-res, i no vinculat a cap sistema de transport públic, és una llàstima», comenta Diana González. Un altre usuari habitual de la bicicleta com a transport urbà, Albert Garcia, representant de lassociació Amics de la Bici, es pregunta: «Qui anirà a aparcar allà?» Tots dos coincideixen: «Si aquesta cabina lhaguessin instal·lat a la plaça de Catalunya seria tota una innovació i un símbol de promoció de la ciutat, i ja estaria oberta.» Aquest model daparcament, que en altres ciutats, com ara Saragossa, sestà implantant amb èxit i que a Barcelona gestionarà la societat municipal BSM, funciona amb una targeta magnètica i permet guardar en una caixa hermètica qualsevol tipus de bicicleta a més dun equipatge de fins a 25 quilos. El biceberg té 46 places distribuïdes en dues plantes, i de moment no funciona «per un problema tècnic amb les targetes», va explicar ahir el president de la comissió cívica del vianant i la bicicleta, Jordi Portabella, que també va anunciar que ho arreglaran en un mes.
PÀRQUINGS PLENS
Trobar una plaça daparcament segura, opció que busquen sobretot aquelles persones que han de deixar la bicicleta durant hores, no és gens fàcil. Els aparcaments municipals de BSM i SABA ofereixen molta seguretat perquè tenen molt ben ubicats els espais per a bicicletes just davant de la cabina de vigilància. Però estan plens. Tant els 820 de BSM com els 232 de SABA ja fa temps que van penjar el cartell de «complet». SABA diu que no té cap plaça disponible, però tampoc llistes despera. En canvi, a BSM sí que admeten que hi ha cua, sobretot als pàrquings del centre. A tall dexemple: laparcament del Paral·lel té 33 places, i una llista despera de 20. Al passeig marítim de la Barceloneta hi ha 15 places i una llista de 12. Al del Moll de la Fusta, lespai és per a 10 bicicletes i la llista despera és de 4. En cap dells els vigilants saventuren a fixar un temps daccés a una plaça, que costa 12,88 euros al mes, perquè diuen que «no hi ha gaire moviment».