| |||||
|
dilluns, 22 de maig de 2006 > El modernista que va descobrir el romànic
El MNAC exposa els treballs dinvestigació pioners que va fer larquitecte Domènech i Montaner de les esglésies del paísMARIA PALAU. Barcelona El Museu Nacional dArt de Catalunya (MNAC) convida a fer un nou passeig per la sala dart romànic de la mà de larquitecte modernista Lluís Domènech i Montaner (1849-1923), que entre els anys 1904 i 1906 va fer uns treballs dinvestigació pioners de les esglésies del país. En una exposició temporal integrada en lexposició permanent, es mostren notes, fitxes, fotografies i dibuixos que va reunir Domènech i Montaner, un material que representa el descobriment del romànic. Aquest fons procedeix de la donació de la família Domènech Girbau, lany 2000, a lArxiu Històric del Col·legi dArquitectes de Catalunya. Coincidint amb la mostra, aquesta institució ha publicat el llibre Lluís Domènech i Montaner. Viatges per larquitectura romànica catalana. Lart romànic és un invent del segle XIX. És a dir, abans del 1830, larquitectura romànica es confonia amb una barreja de gòtic i bizantí. Lexposició Domènech i Montaner i la descoberta del romànic, que fins al 17 de setembre presenta el MNAC, rescata el descobridor daquest estil arquitectònic i aporta una nova lectura del fenomen de linterès pel romànic a la Catalunya de la Renaixença i el modernisme. Domènech i Montaner, autor de lHospital de Sant Pau i el Palau de la Música Catalana, va ser un aventurer que, amb el repte de buscar les arrels del país, va rastrejar les esglésies catalanes a principi del segle XX. Els viatges que va fer al Pallars i a la vall de Boí el 1904 són linici de la descoberta del romànic. Tres anys després, el 1907, lInstitut dEstudis Catalans va organitzar la cèlebre Missió de la Ratlla dAragó, en què van participar Puig i Cadafalch i mossèn Gudiol. Lexposició del MNAC, organitzada pel departament dart romànic, exhibeix en vitrines un centenar de notes, fitxes, fotografies i dibuixos. És només una selecció dun extens material, fins ara inèdit, que procedeix majoritàriament de lArxiu Històric del Col·legi dArquitectes de Catalunya, però també daltres institucions. Per exemple, es poden veure les primeres fotografies conegudes de les pintures de labsis de Sant Climent de Taüll i del frontal de Mosoll. Domènech i Montaner viatjava sempre amb una càmera fotogràfica, llavors una novetat tècnica. En el seu fons hi ha unes 1.500 plaques fotogràfiques. També era un gran dibuixant, i en els seus dibuixos hi va deixar constància no tan sols de la planimetria dels edificis que visitava sinó també de nombrosos elements ornamentals i constructius. Lexposició inclou els primers dibuixos i descripcions de les pintures de Santa Maria dÀneu i Sant Pere del Burgal, obres que formen part de la col·lecció del MNAC. Els dos comissaris Manuel Castiñeiras, conservador dart romànic del MNAC, i Gemma Ylla-Català, adjunta de conservació del MNAC han pensat un muntatge integrat en lexposició permanent, de tal manera que el visitant pot encarar els documents de Domènech i Montaner amb les obres originals que llueix la sala. «Un dels objectius del MNAC és fomentar lestudi de les seves col·leccions, i la dart romànic és una de les millors del món», defensa Castiñeiras. El material de larquitecte modernista sexhibeix ordenat en els tres viatges que va fer: al Pallars, a la vall de Boí i a la Cerdanya. La mostra revela les dificultats daquests viatges i la complexitat de la descoberta de les peces. |
NOTÍCIES RELACIONADES |
>Surt el llibre que mai va acabar |
|