La creació de zones de vianants amb el trànsit completament restringit als vehicles està molt vinculada al comerç. La ciutat ha anat eliminant el trànsit en carrers estrets que tenien moltes botigues per facilitar les compres.
Aquest nou urbanisme comercial es va inventar a Barcelona. Concretament a la zona avui coneguda com a Barnacentre, és a dir, a la Barcelona vella. El carrer Portaferrissa (en la imatge) va ser un dels primers que a finals dels anys setanta es va tancar al trànsit durant lhorari comercial. La mesura, que segons lenginyer Ole Thorson «va ser trencadora», va generar molta controvèrsia. Una part del comerç estava convençuda que això salvaria el Gòtic del desastre comercial en què en aquella època es veia abocat. Una altra part no podia imaginar els carrers sense cotxes ni aparcament. No sho creia, que la gent hi aniria a comprar a peu.
Un dels comerciants que va apostar per la creació de lilla de vianants del Gòtic (als carrers Portaferrissa, Portal de lÀngel, Comtal i Santa Anna) va ser Emili Sarrión, avui president de Barnacentre. Ell explica que en aquell moment va ser fonamental el suport i lempenta que van donar els dirigents municipals a aquestes noves idees: Pasqual Maragall, aleshores alcalde, Joan Clos, que era regidor de Ciutat Vella, i Xavier Casas, en aquell moment gerent del districte.
El pacte al qual van arribar va ser que els carrers es convertirien en «el rebedor» de les botigues i, per tant, els comerciants nhaurien de tenir cura. Ara bé, el consistori havia dassegurar una bona xarxa daparcaments al voltant de lilla de vianants, transport públic i infraestructures. I treure les voreres per deixar els carrers a un sol nivell.
Barnacentre analitza periòdicament el funcionament dun dels centres comercials urbans més importants de lEstat espanyol: 70.000 metres quadrats de carrers tancats al trànsit amb una oferta dun miler de botigues. El visiten cap a 54 milions de persones cada any i ningú dubta ja que la idea va ser un èxit comercial que avui dia copien molts altres barris i municipis darreu de lEstat. Tot i que també ha aixecat algunes veus crítiques que asseguren que de la decadència sha passat a una opulència que ha provocat greus problemes socials al barri.