Els tècnics de làrea de Mobilitat de lAjuntament de Barcelona ja han posat fil a lagulla per complir el compromís de lalcalde, Joan Clos, de portar al debat del Pacte per la Mobilitat de lany que ve les primeres proves de zones 30, on no es podrà circular a més de 30 km/h. «Estem creant el producte, la marca», expliquen els encarregats de configurar aquest nou format de pacificació. Els tècnics ja estan analitzant les possibilitats daquest nou concepte sobre tres àrees concretes de la ciutat. Una és el carrer Gran de Sant Andreu, «la més senzilla», expliquen fonts tècniques. Ja és un nucli antic de la ciutat. És un carrer estret. Lestructura afavoreix molt la reducció de la velocitat de pas dels vehicles. Només cal posar la senyalització, que encara no sha decidit com serà.
Més complicat tècnicament és el segon terreny on implantaran les primeres àrees de 30 km/h, situat al cor del 22@. Es farà en el sector que engloben els carrers Llacuna, Bilbao, Pallars i el cementiri de Poblenou, i segons els tècnics municipals, el projecte està «força madur». Això no obstant, la trama deixample daquest sector, amb calçades amples, no fa fàcil la reducció de la velocitat dels vehicles a un màxim de 30 quilòmetres per hora.
El mateix passa amb el carrer Borrell, que per als tècnics municipals és «més agosarat» encara. Trama dEixample i ben consolidada. Això no obstant, volen provar en el tram que va des de lEscola Industrial fins a lavinguda Roma aquesta fórmula de velocitat limitada.
CIRCULAR AMB MENTALITAT DE VEÍ
La idea de fons daquesta nova fórmula de pacificació consisteix a crear la consciència en els conductors que per determinats carrers han de circular com a veïns. Diu lenginyer Ole Thorson que això passa en lanomenada xarxa local, en els carrers pels quals es passa per accedir al pàrquing o arribar a casa, i per tant a unes velocitats reduïdes. Thorson diu que aquesta xarxa local representa un 79% dels carrers de la ciutat. Per tant, la gran majoria dels carrers. Thorson, que assegura que les zones 30 es poden materialitzar de moltes maneres, proposa també la configuració ditineraris pels carrers locals que no permetin agafar grans velocitats. Eliminar, per tant, els trajectes totalment rectes fent tombar a les cantonades és una de les maneres dobligar els cotxes a anar més a poc a poc.