dimarts, 16 de maig de 2006 > Roses i cors trencats
EVA VÀZQUEZ.
Una de les especialitats dAlice Burns és la rosa de Jericó, una astuta superposició de pètals sota els quals només els ulls més atents saben descobrir uns genitals femenins. Laltra figura per la qual adquireix prestigi entre els fanàtics de lagulla és el cor trencat: en gravarà damunt la pell dels seus propis amants rebutjats, però també, amb ràbia i solidaritat, damunt el pit de les altres dones que va arrossegant cap a la perdició el pare fugitiu del seu únic fill. Jack Burns, com si el seu nom fos ja un estigma, viu inflamat per la doble experiència de lamor i el dolor que aprèn de petit en les marques indelebles que la mare traça sobre els cossos dels desconeguts. Envoltat sempre de dones, totes igual de furioses, totes precoçment perverses, Jack Burns hereta aviat tant lardència secreta de la rosa com la infelicitat del cor. John Irving explicava ahir que el tatuatge, tan present a Fins que et trobi, és la metàfora del mal que no sesborra, com ho han estat per ell labsència del pare i els abusos sexuals, i amb quina innocència, amb quin candor més atroç empeny el seu doble infantil cap a aquesta certitud que sacompleix pàgina a pàgina com si el guiés un oracle de tragèdia grega. Lescriptor shi ha referit com la seva novel·la més autobiogràfica; la més laboriosa i exigent. Ho és, sense cap dubte, però caldrà veure si els lectors prenen paciència amb les més de 900 pàgines daquest trauma postergat sense que sels acabi partint també el cor, dingratitud o fatiga, si no superen lescull glacial dels primers capítols; més enllà daquell límit, als més astuts els espera lenigma subtilíssim de la rosa.
|