Lescultura ibèrica, monolítica i policromada, que es va trobar al jaciment arqueològic de lAlcúdia lany l897, prop dElx (Baix Vinalopó) coneguda com la Dama dElx, sha convertit en el transcurs dels anys en el símbol dElx. És per aquest motiu que el retorn provisional a aquesta ciutat amb motiu de la inauguració del nou Museu Arqueològic i dHistòria dElx (MAHE), el qual compta amb tots els requisits museístics de seguretat i manteniment, ens fa qüestionar la normativa del segle dinou, del tot justificable en aquell període, que aglutinava lart en els museus de les grans ciutats (París, Berlín, Londres, Madrid, etc.) amb la qual cosa se nassegurava, duna banda, lestudi i lexhibició i, de laltra, la custòdia.
Però els temps avui són tots uns altres, i el que en aquell segle era políticament justificable, avui no ho és per la senzilla raó que la facilitat del transport no justifica la centralització de lart, ja que és una obvietat que les obres artístiques shan de veure en el seu context geogràfic i històric. Daquí que el govern hel·lènic reclami els frisos del Partenó, ja que formen part inalienable dAtenes per més que el govern britànic mantingui la seva posició, ben discutible, de propietari.
És per això que la custòdia de la Dama dElx en el Museo Arqueológico Nacional de Madrid com abans en el Museo del Prado sha de considerar com a positiva fins avui, però del tot injustificable en els moments actuals. I és per això que crec de justícia que la Dama dElx, emblema daquella ciutat, sigui exhibida permanentment en el seu nou museu, el qual reuneix totes les condicions.
Fóra una puerilitat no adonar-se que el món avui és un altre i que vivim en el segle XXI...