| |||||
|
dimarts, 2 de maig de 2006 > Anem a buscar el bus. Sabeu on para?
GERARD BAIGET I DOLCET, REPRESENTANT DELS ESTUDIANTS DE LA URV EN DIFERENTS ORGANISMES. MEMBRE DERC I DE LES JERC DE REUS (BAIX CAMP).. Llegeixo a la premsa que tretze municipis del Camp no tenen cap mena de transport públic. També llegeixo un seguit de dades dun estudi que demostra la greu situació de les comarques del Camp i daltres indrets del país pel que fa al transport públic. Aquests són els municipis on mai arriba un bus o un tren de servei públic, però nhi ha moltíssims més (la majoria) on potser nhi arriba un o dos a la setmana, o amb sort, un o dos al dia. Ja em direu qui es pot permetre no agafar el cotxe en aquestes condicions. Les empreses i els responsables del transport públic argumenten la no-rendibilitat dampliar aquests serveis. Mentida! Tal com estan definits ara, evidentment, no ho són, de rendibles, però augmentant moltíssim les freqüències, la qualitat i rapidesa del transport, racionalitzant les rutes, plantejant un sistema pràctic perquè la gent sàpiga els recorreguts i horaris en tot moment sense haver de buscar el número de telèfon de lempresa, o haver de fer una recerca per a saber si a tal municipi shi pot arribar amb transport públic i com (a vegades arriba a ser una recerca digna dels millors agents secrets). Sovint, fins i tot costa descobrir el recorregut que fa o, on es pot agafar o on ens deixarà. Fins i tot sembla que lobjectiu principal de les empreses que exploten aquest servei sigui aconseguir fer una fallida com més aviat millor, en comptes de millorar cada dia i fer augmentar el nombre de clients (o passatgers). Sembla que aquesta tardor tindrem una primera prova de la integració tarifària al Camp, amb el servei urbà de Reus i Tarragona i linterurbà entre les dues capitals. Perfecte! Quants anys fa que lesperem? I, si ho comparem amb el servei dels voltants de Barcelona... Sense comentaris. Després, alguns somplen la boca de transport públic, ús de la bicicleta, etc.; com lhem dusar si no hi ha carrils per a la bici? Si no hi ha transport? Potser és que aquesta gent (de debò) no ha sortit mai dallà on arriba el metro, els Ferrocarrils Catalans o les Rodalies de Renfe. Recentment, des del consell social de la universitat vàrem encarregar un estudi sobre laccés i mobilitat als campus de la URV. En aquest estudi sortiren coses que fa ja anys que anem denunciant des de diferents àmbits. Ara toca, i em consta que algunes coses sestan fent, que des de lequip rectoral de la URV es defensin aquests plantejaments allà on toqui. A veure si ens en sortim. Igualment, des del govern sestan realitzant diverses accions en compliment del Pacte del Tinell, ja era hora! A tall danècdota, fa poc vaig tenir la sort de viure uns mesos a Nicaragua. Aquella és una societat totalment desorganitzada, amb uns serveis públics patètics, si és que hi són, amb una xarxa de carreteres pràcticament inexistent i que per a arribar a la majoria dindrets sha de fer per pistes forestals. Doncs, us en faríeu creus, la xarxa dautobusos de servei públic arriba a tot arreu, fins al poblet més amagat al bosc i amb una freqüència que ja voldrien moltes ciutats de Catalunya; llàstima que els autobusos siguin de tercera mà i que de tant en tant sespatllin. En resum: en servei públic encara ens comparem amb països del tercer món i no amb països europeus. |
|