divendres, 17 de febrer de 2006 > Una via verda al Vallès
Ciutadans pel Camí Verd demana que el terreny reservat per a la interpolar es preservi com a itinerari natural
el reportatge
EMILI AGULLÓ.
Cerdanyola del Vallès
+ VIA RÀPIDA PER A BICIS. El suport rebut ha fet replantejar el projecte. La pista tindria una amplada de 6 metres per encabir-hi gent a peu, en bicicleta o patinant. A la iniciativa s'hi han adherit esportistes com ara els marxadors Valentí Massana i Maria Vasco, i el nedador David Meca. Foto: E.A.
|
Ara fa un any, a un grup d'aficionats al ciclisme se'ls va acudir que el traçat abandonat dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) entre Sant Quirze i l'estació de Bellaterra podria afegir-se als itineraris de vies verdes que ja hi ha a Catalunya -com són l'antic carrilet d'Olot a Girona, el tram entre Ripoll i Sant Joan de les Abadesses, i les rutes ferroviàries abandonades a la Terra Alta i el Baix Ebre-. Van moure alguns fils, i van entrar en contacte amb representants de FGC, que es van mostrar encantats, i de la Generalitat, que els van comunicar que la franja de terreny es reservava per al pas d'una nova carretera, el vial interpolar, que per les seves característiques «seria incompatible amb el pas d'un carril per a bicicletes paral·lel», segons van explicar a Ramon Andreu, veí de Bellaterra i coordinador des d'aleshores de la plataforma Ciutadans pel Camí Verd.
La tasca d'aquesta entitat s'ha incrementat en els últims mesos amb la divulgació del projecte de la primera via verda que es faria a la demarcació de Barcelona. Prenent com a base el quilòmetre i mig del traçat ferroviari, el camí podria connectar Sant Quirze i Rubí a través de Bellaterra i el parc empresarial de Can Sant Joan.
Sense fer gaire enrenou, Ramon Andreu i la resta de companys de viatge han presentat la iniciativa als ajuntaments afectats, on ha estat ben rebuda. Tot i així, topen «amb la decisió última de la Generalitat de programar o desprogramar infraestructures», lamenta Andreu. Mentrestant, la plataforma ha posat en marxa una pàgina web que conté les línies mestres del projecte del camí verd, amb la possibilitat d'adherir-se signant-hi a favor. En qüestió de tres setmanes, han rebut prop de 5.000 signatures, una xifra que ni tan sols les previsions més optimistes podien preveure: «D'entrada, si haguéssim arribat a les 2.000 ens hauríem donat per satisfets, però la gent s'ha engrescat i si el ritme de visites continua així, haurem de tornar a canviar de servidor», explica el coordinador de Ciutadans pel Camí Verd.
La proposta d'itinerari començaria a l'estació dels FGC a Sant Quirze i discorreria en paral·lel a les vies fins al punt on comença el traçat abandonat. «Es tracta d'uns terrenys que són propietat de FGC, però ja ens han dit que no hi hauria cap problema per fer-hi passar el camí, ja que quedaria separat de les vies per una tanca protectora», comenta Andreu. En arribar a Bellaterra, el camí s'hauria d'obrir pas a través d'un bosc de pi i alzina, i caldria construir ponts per travessar els torrents de Can Domènec i Can Fatjó. Un cop al polígon de Can Sant Joan, el camí discorreria segregat del tram existent de la interpolar.
L'itinerari acabaria a Rubí, al bosc de Ca n'Oriol, però permetria la connexió des d'altres indrets, com ara Sant Cugat, Cerdanyola, la UAB i Sabadell. De fet, moltes de les adhesions rebudes són d'alumnes universitaris que l'aprofitarien per desplaçar-se fins al campus de Bellaterra.
|