dimecres, 5 de desembre de 2001 >
L'abonament-Maresme, per què no?
President comarcal de Convergència Democràtica de Catalunya (CDC)
opinió
ALBERT BATLLE.
.
L'autor proposa una fórmula perquè els maresmencs puguin fer servir l'autopista gratuïtament o amb importants descomptes gràcies a uns abonaments. Batlle sosté que seria una manera d'acabar amb la discriminació del peatge
+
Manifestació per reclamar la supressió del peatge, en una barrera d'ACESA al Maresme.
Foto:
M. SPA
|
Històricament, el Maresme ha presumit sempre de ser lloc de pas. La Via Augusta dels romans va ser el primer precedent, el camí Ral i la carretera de França són antecedents més propers i l'N-II i l'autopista, ara anomenada C-31 i C-32, els més recents. No sé si els romans de llavors pagaven per circular-hi (m'han dit que segles enrere els burots cobraven pas), però el que sí sé és que els maresmencs d'avui, per passar per l'autopista, fa anys que paguem. Fa més temps que ningú, paguem més car que la majoria i, per més vergonya, no disposem d'alternativa, ja que pretendre moure's per la carretera N-II continua sent la mateixa vana i inútil il·lusió de fa algunes dècades.
Quan el 1994 la Generalitat va construir la B-40 (ara C-60), que uneix el Maresme amb el Vallès per sota de Parpers, va dibuixar al mapa l'única via ràpida gratuïta que trepitja terreny maresmenc, perquè successives ampliacions de la concessió de l'autopista que des del 1967 uneix Montgat i Mataró, i la seva perllongació el 1997 fins a Palafolls, amb l'engany del «peatge tou» dels socialistes, ens han condemnat a continuar pagant per molts anys, si no és que algú hi posa remei.
Només per aquesta raó, avui encara demanem no pas una via ràpida, sinó una de «normal», que sense embussos ni costos afegits ens permeti moure'ns d'un poble a l'altre. L'N-II actual, ja fa molts anys que no compleix aquesta funció que se suposa que és l'essencial i la que justifica la presència de les carreteres. Per tant, els ciutadans que pateixen les molèsties que origina, tenen tot el dret del món a demanar que els la treguin del damunt.
Fins fa poc, alguns han canviat el silenci còmplice d'anys anteriors per proclames abrandades i s'han ajuntat amb altres veus de més bona fe que reclamen, amb insistència, que sigui la Generalitat de Catalunya qui arregli la desfeta. Com que l'Estat li va traspassar la titularitat de l'autopista li exigeixen que aixequi la barrera i que faciliti el pas franc dels vehicles. Ara, la Conselleria de Política Territorial de la Generalitat s'ho ha estudiat bé i conclou que si l'autopista fos gratuïta i concentrés la major part de la circulació que ara passa per la carretera N-II, aquesta circulació més la que deixaria de passar per l'autopista del Vallès, portarien l'autopista maresmenca al col·lapse més absolut.
Em diuen que per aquest motiu és impossible alliberar el peatge. M'expliquen raons tècniques i econòmiques relacionades amb el futur col·lapse i el contracte de la concessió. Em parlen de milers i milers de vehicles al dia, i de no sé quants hàbits de circulació. I segurament tenen raó. Els estudis són clars, contundents i ho justifiquen. Però jo, quan ho sento, no puc deixar de pensar que una altra vegada als del Maresme ens toca haver de pagar els plats trencats dels cotxes que van i vénen de Barcelona.
I és llavors quan m'indigno i penso que ja ha arribat l'hora que els maresmencs siguem recompensats pels nostres mèrits de seguidors més veterans de «sant paganini». En aquests moments en què és més viu que mai el debat polític sobre la gratuïtat de les autopistes, i mentre no s'arregla el panorama i s'acaben de definir els plans d'autopistes d'uns i altres, i en el cas del nostre, decidim si traslladem o no l'actual N-II als laterals gratuïts de l'autopista amb càrrec als pressupostos de l'Estat, proposo que al Maresme ens posem tots d'acord i posem en circulació l'abonament-Maresme.
L'abonament-Maresme no seria altra cosa que una targeta magnètica repartida pels ajuntaments de la comarca entre els veïns que estiguin al corrent d'IBI i d'impost de vehicles. Els facilitaria el pas per l'autopista del Maresme, sigui mitjançant descomptes importants, sigui arribant a la gratuïtat total a partir d'un determinat nombre de viatges. Opino que els ciutadans del Maresme que s'han de desplaçar per la comarca per raons de feina veurien amb molt bons ulls aquesta mesura, que, per primera vegada en molt temps, seria clarament discriminatòria a favor dels maresmencs.
Per què no? Tècnicament és possible. Econòmicament no és pas desmesurat. M'han dit que són pocs més de cent cinquanta mil els vehicles censats al Maresme. No en són gaires. En altres indrets ja es practica quelcom de semblant amb xifres similars. Només fa falta (quasi res) un acord polític entre tots els implicats, ajuntaments, ACESA i la Generalitat de Catalunya.
L'abonament-Maresme no seria altra cosa que una targeta magnètica repartida pels ajuntaments de la comarca entre els veïns que estiguin al corrent de l'IBI i l'impost de vehicles. Els facilitaria el pas per l'autopista del Maresme, sigui mitjançant descomptes importants, sigui arribant a la gratuïtat a partir d'un determinat nombre de viatges.
I que ningú ens parli de tracte de favor o li recordarem que el peatge entre Mataró i Montgat ja seria tancat si no fos per les pròrrogues concedides per compensar millores d'altres indrets. De justificacions de l'abonament, n'hi ha tantes com es vulgui, i les puc argumentar, si cal, però el més important és que es tracta d'una proposta mesurada, justa, raonable i de durada limitada. Si tots estem d'acord que l'autopista ja fa molts anys que la paguem i que si hi és no és ben bé per culpa nostra, penso que ja seria hora que també tots estiguessin d'acord que ha arribat el moment que els del Maresme deixem de pagar (encara que sigui una mica).
|