divendres, 24 de setembre de 2004 >
Els túnels de la línia 9 del metro, encallats
Les obres van endavant, però les dues tuneladores topen amb imprevistos i estan aturades al Bon Pastor i al Fondo
C. ALVAREZ / L. RAHOLA
.
Barcelona
Les tuneladores de la línia 9 s'han aturat per motius imprevistos. La màquina que excava el túnel des de l'estació del Gorg fins a Sagrera no ha superat el subsòl de grava localitzat tot just després de creuar el riu Besòs, un material granític que ha fet malbé les eines de tall i que ha obligat a aturar els treballs. Les mateixes dificultats han provocat danys en una desena d'habitatges del barri del Bon Pastor, fissures «que no fan perillar la consistència dels edificis», afirmen els tècnics, però que es repararan amb urgència. La segona tuneladora, que forada el túnel del tram de Santa Coloma de Gramenet entre Can Zam i Can Peixauet, ha frenat al barri del Fondo, on ha topat amb una riera.
(Continua a la plana 3)
La màquina de dotze metres de diàmetre que ha foradat el túnel del primer tram de la línia (entre Badalona i la Sagrera) va aconseguir travessar amb èxit el riu Besòs però ha frenat forçosament sota el carrer Sant Adrià del barri barceloní del Bon Pastor. En aquest tram, la tuneladora, preparada per excavar en sols tous, va topar amb un subsòl de graves «molt dures i abrasives», segons expliquen els tècnics del Departament de Política Territorial de la Generalitat, i la màquina es va haver de parar cent metres abans del compte, una distància destacable i «complicada» si es té en compte que la tuneladora excava a una velocitat mitjana d'entre cinc i deu metres diaris, i que ara es troba en un subsòl que dificulta la feina de canviar les eines de tall. El canvi es preveia fer a l'alçada de l'estació del Bon Pastor, on ja estava tot preparat, però a l'indret on ara s'ha aturat l'excavació han de perforar un gran pou per poder bombar l'aigua de la capa freàtica (situada en aquest punt en un nivell molt alt). La incidència mantindrà aturada la màquina aproximadament dos mesos, afirma el tècnic de Política Territorial Jordi Jubany, que considera que era difícil «afinar al màxim en el desgast de les eines de tall», i afegeix que les incidències afecten «el temps i la programació» dels treballs, més que no pas el pressupost de l'obra. Els tècnics creuen que han passat «la primera prova de foc» d'uns treballs de gran envergadura, que requereixen una inversió total d'uns 2.300 milions d'euros, que es fan amb màquines de tecnologia avançada i amb un sistema constructiu pioner per obrir túnels de metro a Catalunya.
Aturada a Santa Coloma
La segona tuneladora que excava el ramal de Santa Coloma de la futura L9, la que serà la línia de metro de més longitud de tota l'àrea metropolitana, amb més de 41 quilòmetres i un total de 43 estacions, no ha tingut gaire més sort, i es troba aturada sota el barri del Fondo on s'ha trobat un nou imprevist, una rier
a subterrània de més profunditat de la calculada que ha fet variar temporalment el projecte. Per resoldre-ho, les empreses que efectuen l'obra han hagut de llogar un restaurant colomenc, sota el qual passa la riera, i han ocupat el local per injectar des d'allà el formigó en vertical, reforçar el terreny i deixar-lo preparat perquè hi pugui treballar la tuneladora.
Els tècnics indiquen que just en el punt on la riera era més profunda els habitatges i edificis no van permetre fer cates prèvies, i la màquina va topar precisament amb el cul de la riera i ara ha de romandre parada aproximadament un mes.
Malgrat l'aturada inesperada de les dues tuneladores, les obres de la futura línia 9 del metro no estan paralitzades. La línia s'inicia amb dos ramals a Santa Coloma i a Badalona i, un cop creuat el Besòs, segueix un recorregut paral·lel a la ronda de Dalt, des de la Sagrera fins a la Zona Universitària. Continua després per Collblanc i torna a bifurcar-se a l'Hospitalet de Llobregat, des d'on un dels ramals s'obrirà camí fins a la Zona Franca i un altre arribarà fins al poligon Pedrosa (Fira II), creuarà el
|