dimecres, 23 d'abril de 2003 >
Sis-centes parades de llibres a Catalunya i un negoci que pot superar els 180 milions d'euros
Els editors emmarquen la jornada en un moment «de contenció», però els llibreters asseguren que l'allau de novetats no ha disminuït
EL PUNT
.
Barcelona
Les editorials i els llibreters no han harmonitzat el seu missatge aquest any. Les primeres emmarquen la jornada de Sant Jordi en «una nova política de contenció» de producció de títols, mentre que els segons afirmen que l'allau de novetats no ha disminuït de manera perceptible. En tot cas, les previsions pel que fa al nombre de parades -600 a tot Catalunya- i al volum de negoci -uns 180 milions d'euros- són similars a les de l'any passat. Si les prediccions favorables dels meteoròlegs es compleixen, avui es faran a Catalunya el 10 per cent de les vendes de llibres del 2003. Entre els títols més sol·licitats hi haurà la novel·la Purgatori de J.F. Mira, els articles de Quim Monzó, el nou producte mediàtic d'Andreu Buenafuente i La filla del Ganges d'Asha Miró.
Les empreses editorials han explicat que aquest any la festa del llibre de Sant Jordi arriba marcada per la seva necessitat de reduir el nombre de títols, amb l'objectiu de fer front al futur amb garanties. La impressió dels llibreters, en canvi, segons fonts del Gremi de Llibreters de Catalunya, és que aquesta reducció no s'ha produït encara de manera perceptible. «Potser durant la resta de l'any algunes editorials reduiran la seva producció i han dedicit concentrar l'oferta per Sant Jordi. El que sabem del cert els llibreters és que l'any passat vam haver de fer una selecció gairebé imposible d'entre una oferta de quasi 70.000 novetats, i que aquest any la xifra ha estat similar». Segons el gremi, avui faran parada a les rambles, places i carrers de Catalunya unes 600 llibreries, i es preveu que el volum de negoci serà d'«uns 180 milions d'euros -més de 3.000 milions de pessetes-», la qual cosa suposa el 10 per cent de la facturació anual. «Hem arribat a un punt que la festa ja està tan consolidada que no és possible créixer més, i segurament tampoc decréixer. L'èxit o el fracàs del Sant Jordi dependrà sobretot, com sempre, de la climatologia», afirma Eladi Gutiérrez, portaveu del gremi. Com cada any, entre les novetats editorials que es disputen el favor dels lectors hi ha, per una banda, les millors obres literàries del moment, i, per l'altra, les obres dels anomenats autors mediàtics. D'entre la producció d'aquests sobresurten el nou aplec de monòlegs d'Andreu Buenafuente, Què t'anava a dir, el recull d'opinions El dia que plegui Jordi Pujol d'Albert Om, i Bea, una becaria en Marte de Carlos Latre. En la frontera entre el llibre mediàtic i el reportatge de vivències, hi ha La filla del Ganges de la presentadora televisiva Asha Miró. En l'apartat biogràfic destaquen les memòries de l'arqueòleg Eudald Carbonell, el llibre sobre Els Pets de Pep Blay, diverses aproximacions a la figura de Tarradellas, i les biografies del rei Joan Ca
rles, de Churchill, del general Prim i de Rusiñol.
La narrativa en català presenta les novel·les guanyadores dels premis més importants, Purgatori de Joan Francesc Mira, L'últim Evangeli d'Hèctor Bofill, Els errors de David Cirici i El final del joc de Gemma Lienas, al costat de les darreres obres d'autors com Baulenas, Roca, Barbal i Monsó, o dels volums antològics de Fonalleras i Carme Riera. El llibre d'articles de Quim Monzó, el de personatges catalans de Baltasar Porcel, les obres de Moix i Rodoreda, les traduccions d'Els sonets de Shakespeare de Salvador Oliva i la traducció catalana de Soldats de Salamina se situaran entre els més venuts.
|