|
|
|
> El vel islàmic: símbol religiós... > ....cultural i polític > Arguments pro i contra dilluns, 16 de febrer de 2004
El dia 10 de febrer l'Assemblea francesa va aprovar un projecte de llei prohibint de dur el vel islàmic i qualssevol altres símbols religiosos a les escoles públiques franceses. El text, que consta de quatre articles, va obtenir el suport d'una àmplia majoria: 494 vots favorables i 36 de contraris.
El projecte, impulsat pel president de la República Francesa, Jacques Chirac, fou votat per la majoria dels diputats de l'UMP, formació política conservadora que governa el país, i del Partit Socialista, que és a l'oposició, però fou criticat per algunes organitzacions de defensa dels drets humans i, sobretot, per la comunitat musulmana. Certament, la mesura, que entrarà en vigor el curs escolar vinent, no afectarà solament el vel, sinó també la kippah jueva (casquet semblant a un solideu), les creus de mida grossa i els turbants propis de musulmans i sikhs. De totes maneres, la comunitat musulmana no sols la considera un atac a la llibertat, sinó també a la identitat islàmica. A França, hi viuen uns cinc milions de musulmans (més que enlloc d'Europa) i ja fa temps que la polèmica sobre l'ús dels símbols religiosos hi tempesteja, en part perquè uns quants centenars de noies musulmanes van a escola amb el vel. El vel islàmic: símbol religiós...A l'Alcorà, llibre sagrat dels musulmans, hi ha un parell de referències a l'ús femení del vel, concretament a les sures (capítols) 24,31 i 33,59. Es tracta de dos petits paràgrafs que exhorten les dones creients a ésser castes i fidels al marit, i a vestir amb discreció per no desvetllar les passions dels altres homes. De fet, el mot àrab que designa el vel és 'hiyab', que es pot traduir per cortina. Ara, les exhortacions a la castedat i al recolliment de les dones no són exclusives de l'Alcorà, també se'n troben als texts sagrats d'algunes altres religions monoteistes: a la Bíblia, per exemple. Sigui com sigui, el cas és que a mitjan segle XX el vel era un símbol bàsicament religiós, cada vegada menys usat per les dones musulmanes.
....cultural i políticEren temps en què els pobles musulmans començaven a deslligar-se de la dominació dels estats europeus, que els havien colonitzats des de la darreria del segle XIX. Els nous estats sorgits de la descolonització van tractar d'emmirallar-se en Occident, però, governats adesiara per dèspotes corruptes, no van reeixir a refer-se ni econòmicament ni socialment. La gent d'aquests estats, que vivia en la misèria, veia com llurs creences ancestrals eren menystingudes pels qui manaven. Això va afavorir un gran ressentiment contra els valors diguem-ne occidentals, de manera que a les darrerialles de la dècada del 1970 van sorgir amb força moviments que maldaven perquè les societats musulmanes es regissin per una interpretació estricta (i esbiaixada) de l'Alcorà. Els fonamentalismes islàmics va començar a ocupar el poder a determinats països, començant per l'Iran. Per a acabar-ho d'adobar, la reacció d'una part d'Occident als atemptats de l'11 de setembre de 2001 als Estats Units no ha fet sinó consolidar aquest ressentiment. En aquest context, l'ús cada vegada més estès del vel ha esdevingut una manera d'afermar la identitat musulmana, tant als països islàmics com europeus.
Arguments pro i contra
+ La comunitat musulmana considera la prohibició un atac a la llibertat i a la identitat islàmica.
Els partidaris de la prohibició dels signes religiosos entenen que la religió no pot entrar a l'escola pública francesa, que ha d'educar els joves en la llibertat, sense condicionaments religiosos de cap mena. Únicament així, diuen, es podrà evitar la fractura social del país. Contràriament, els qui s'oposen a la prohibició opinen que això no farà sinó radicalitzar la comunitat musulmana, i que allò que s'ha de fer és superar la discriminació social i econòmica en què es troba. A sobre, sostenen que no és just de coartar la llibertat individual en una qüestió que, asseguren, no perjudica la llibertat dels altres.
|
Investiga
> Cop d'ull a la França actual.
> De vels, n'hi ha de moltes menes
> I de turbants, també.
> Les arrels del laïcisme francès.
I també...
- El projecte de llei que prohibeix el vel, basat en l'informe Stasi.
- Valoració d'aquest informe.
- El laïcisme del projecte de llei, segons el sociòleg Alain Touraine, membre de la comissió Stasi.
- Imatges de les manifestacions contra la prohibició dels signes religiosos a les aules.
- La influència de l'islam als països de majoria musulmana.
Portada |
Europa Press |
El Punt |
La premsa |
Especials |
Diari de l'escola |
LesFinances.info |
Editorials |
Mail obert |
Els blocs |
Lletres
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Què és VilaWeb? Publicitat Mapa web Contacte | Una web de Partal, Maresma i Associats, S.L. |