|
|
|
> De refugi de guerra... > ...a símbol de la ciutat > Metros al món dimarts, 15 de gener de 2013
El metro de Londres, el més antic del món, va commemorar la setmana passada el cent cinquantè aniversari. El 10 de gener del 1863, el famós Tube va obrir les portes als passatgers, l'endemà del primer viatge inaugural de dues hores i mitja. En l'obertura, més de quaranta mil persones van fer servir un transport que els crítics consideraven que asfixiaria els usuaris per l'alt nivell de fum que es concentrava a les estacions: i és que fins el 1905 els metros van anar amb vapor i, de fet, no eren estranys els mareigs entre els passatgers.
La primera línia del metro va ser la connexió entre les estacions de Paddington i Farringdon, aleshores coneguda com la Metropolitan Railway. Per primera vegada, els viatgers van poder connectar les dues estacions en un viatge subterrani, que evitava el caos de la superfície, on es concentraven els carros de cavalls i els primers taxis motoritzats, usats especialment per les classes més riques. El Londres del final del segle XIX era molt més metropolità i poblat que no el del principi del XX, amb una població que ja arribava als 2,5 milions d'habitants el 1851. Un segle i mig després, el primer metro de la història ha evolucionat fins a arribar a 270 estacions, escampades per una xarxa de quatre-cents quilòmetres de vies i per on circulen cada any 1.107 milions de persones..., que es queixen sovint del preu, car, i de les avaries i incidències, habituals. De refugi de guerra...Els atacs aeris de l'aviació nazi sobre Londres, el 1940 i 1941, va obligar les autoritats angleses a fer servir les estacions del metro com a refugis antieris. El 'Tube' va ajudar dos-cents mil infants a escapar-se de la ciutat bombardada cap al camp i va convertir-se en llar segura per a 177.500 persones: s'hi van instal·lar lliteres, latrines, cuines i fins i tot biblioteques i aules. Algunes estacions es van convertir en oficines governamentals.
...a símbol de la ciutatCent cinquanta anys després, el metro de Londres s'ha convertit en un símbol de la ciutat reconegut internacionalment. El seu logotip, amb els colors blanc, vermell i blau; la frase de megafonia 'Mind the gap' ('Compte amb la distància entre el vagó i l'andana'), i el mapa de la xarxa són records habituals a les botigues de la ciutat. També és ben icònica la pòlissa tipogràfica utilitzada pel 'Tube' des del 1916: la Johnston Sans.
Metros al mónCent cinquanta anys després de la primera xarxa metropolitana subterrània, a Londres, actualment n'hi ha quasi el mateix nombre en ciutats de tot el món (mapa). A casa nostra, per exemple, Barcelona té metro des del 1924 (amb 165 estacions, sense comptar-ne algunes de 'fantasma'); València, des del 1988 (amb més de dues-centes parades), i Palma, des del 2007 (amb una sola línia entre el centre de la ciutat i la universitat, que va generar molta polèmica pel sobrecost i la inundació que va experimentar quan es va inaugurar).
|
Investiga
> Història: London Underground History.
Portada |
Europa Press |
El Punt |
La premsa |
Especials |
Diari de l'escola |
LesFinances.info |
Editorials |
Mail obert |
Els blocs |
Lletres
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Què és VilaWeb? Publicitat Mapa web Contacte | Una web de Partal, Maresma i Associats, S.L. |