|
|
|
> Xarxa radial > Nou pol econòmic > Any 2020 divendres, 21 d'octubre de 2011
La Comissió europea ha anunciat aquesta setmana la Xarxa Bàsica Transeuropea de Transports, que preveu la connexió ferroviària de tots els ports, aeroports, plataformes logístiques i centres de producció de la Unió Europea aquestes dècades vinents. En aquesta xarxa s'ha decidit incloure el corredor mediterrani, que passa per Perpinyà, Barcelona, Tarragona, València i Alacant, com a eix prioritari de transport de mercaderies europeu. El traçat d'aquest corredor viari i ferroviari connecta el centre d'Europa, el motor del continent, amb la franja costanera del nostre país i baixa fins a Almeria, on continua per l'interior fins a Granada i arriba al port d'Algesires, a l'estret de Gibraltar.
El corredor mediterrani, doncs, ja és oficialment una prioritat de la Comissió Europea per al 2030, i Brussel·les en subvencionarà una part. Però no és l'únic a la península Ibèrica, atès que la CE apostarà també pel corredor atlàntic, la interconnexió ferroviària amb el nord per Irun, i l'eix central, que connecta Saragossa i Madrid amb Algesires. Amb la posada en funcionament, el corredor pot canviar el sentit de l'economia del nostre país i donar-hi un important impuls. Xarxa radialLa decisió de la CE respon a les peticions d'eixos viaris i ferroviaris dels estats membres de la UE. En el cas del govern espanyol, fins fa relativament poc no preveia el corredor mediterrani, i apostava sobretot per l'eix Algesires-Madrid-Saragossa. La pressió de les cambres de comerç, associacions d’empresaris, acadèmics, mitjans de comunicació i l’associació Ferrmed, juntament amb la unitat política dels governs de Catalunya, el País Valencià, les Illes i Múrcia, ha acabat convencent tant Madrid com Brussel·les de la necessitat de tenir present aquest tram i considerar-lo prioritari en vista de l'entrada en massa de mercaderies provinents de l'Àsia.
Nou pol econòmicHistòricament, el gran trànsit de mercaderies al món durant els segles XIX i XX s'ha concentrat en el nord d'Europa i l'Amèrica del Nord. El 70% de la producció industrial es generava en aquests dos pols econòmics, i tres ports ben coordinats entre si, el d'Anvers (Flandes), Rotterdam (Països Baixos) i Hamburg (Alemanya), s'encarregaven de rebre-la i distribuir-la cap al centre d'Europa. Amb el creixement econòmic de la Xina i molts països asiàtics més (el Japó, Taiwan, Singapur), es calcula que en pocs anys el gros de la producció industrial es traslladarà cap a aquesta zona del planeta i, per distribuir-la, necessitarà ports de recepció a Europa situats més al sud, en plena Mediterrània. Amb un corredor viari i ferroviari adequat, Barcelona, València i Marsella estan cridats a ser els grans ports d'entrada de mercaderies asitàtiques cap al cor d'Europa.
Any 2020El corredor mediterrani transcorre 1.300 quilòmetres. Ja s'hi han invertit 8.400 milions d'euros dels 51.300 previstos. Entre un 10% i un 20% del cost total del projecte, l'aportarà la Comissió europea, que calcula que aquest tram funcionarà plenament el 2020, deu anys abans del previst. El corredor, quan funcioni, permetrà transportar mercaderies del Mediterrani cap al centre d'Europa i també passatgers. A més, el transport amb tren representarà una important mesura en favor del medi, amb l'estalvi d'emissions de CO2 a l'atmosfera.
|
Investiga
Portada |
Europa Press |
El Punt |
La premsa |
Especials |
Diari de l'escola |
LesFinances.info |
Editorials |
Mail obert |
Els blocs |
Lletres
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Què és VilaWeb? Publicitat Mapa web Contacte | Una web de Partal, Maresma i Associats, S.L. |