|
|
|
> Amor en temps de guerra > Història d'una fotografia mítica > Gerda Taro dijous, 9 de juliol de 2009
'Això és la guerra. Robert Capa en acció'. Així s'anomena l'exposició que el Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) dedica a Robert Capa (1913-1954), un dels fotògrafs més importants del segle XX.
Cappare del periodisme fotogràfic, Capa fou autor d'algunes de les fotografies de guerra més cèlebres de la història. L'exposició, oberta al MNAC fins el 27 de setembre, n'aplega més de dues-centes, de conflictes bèl·lics que el fotògraf va cobrir durant els anys 1930 i 1940. De la guerra del 1936-1939, hi ha la famosa instantània 'Mort d'un milicià', a més de fotografies de la batalla del Segre i de l'èxode de refugiats camí de l'exili, el gener del 1939. També n'hi ha de la invasió japonesa de la Xina, el 1938; i de la Segona Guerra Mundial (1939-1945), particularment del desembarcament de Normandia, el 6 de juny de 1944. 'Això és la guerra. Robert Capa en acció' comparteix sala amb l'exposició 'Gerda Taro', sobre aquesta fotògrafa, companya sentimental de Capa. Aquesta segona exposició, que inclou un centenar de fotografies, reivindica la importància, el valor propi, de l'obra de Taro, la primera reportera gràfica que va perdre la vida al front. Amor en temps de guerraRobert Capa i Gerda Taro es van conèixer a París el 1933, on havien arribat d'Alemanya fugint del nazisme (tots dos eren d'origen jueu). Units per l'amor, pels valors d'esquerres i pel compromís antifeixista, Capa i Taro van travessar plegats el Pirineu per cobrir la guerra del 1936-1939, primer conflicte bèl·lic seguit per fotògrafs professionals. El 5 d'agost de 1936, encara no un mes després de l'aixecament militar contra la II República, arribaven a Barcelona.
Història d'una fotografia míticaA la primeria del mes següent, Capa i Taro eren a Cerro Muriano, prop de Còrdova, on l'exèrcit republicà hi preparava una ofensiva. Allí, Capa, que aleshores tenia vint-i-dos anys, va fer una fotografia esdevinguda cèlebre: 'Mort d'un milicià', també coneguda per 'El soldat caigut'. Hom ha apuntat si la fotografia no va ésser el resultat d'un muntatge. La hipòtesi de l'exposició del MNAC és la següent: Capa i Taro fotografiaven soldats republicans, als quals havien fet posar en un turó; un d'ells fou abatut per una bala perduda, just davant de l'objectiu de Capa.
Gerda TaroGerda Taro va captar la faceta més humana de la guerra, a la rereguarda, a les trinxeres i al camp de batalla: els entrenaments dels milicians, la vida quotidiana al front, les víctimes dels bombardeigs, la desesperació dels refugiats... El 25 de juliol de 1937, durant la caòtica retirada republicana a la batalla de Brunete, Taro s'enfilà a l'estrep d'un cotxe, que topà accidentalment amb un tanc. Morí l'endemà, i fou soterrada a París, el mateix dia que hagués fet vint-i-set anys.
|
Investiga
> Fotografies famoses de Robert Capa.
> La mirada de Gerda Taro.
> L'actriu Ingrid Bergman, que tingué un afer amorós amb Capa.
> Agustí Centelles, el Robert Capa català.
I també...
- Henri Cartier-Bresson, mestre, com Capa, del periodisme fotogràfic.
- Elements i funcionament d'una càmera digital.
Portada |
Europa Press |
El Punt |
La premsa |
Especials |
Diari de l'escola |
LesFinances.info |
Editorials |
Mail obert |
Els blocs |
Lletres
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Què és VilaWeb? Publicitat Mapa web Contacte | Una web de Partal, Maresma i Associats, S.L. |