|
|
|
> El model Transition > PAL-V: motocicleta, cotxe i autogir > Un somni centenari dijous, 25 de juny de 2009
Cotxes voladors, que tan aviat poden anar per terra com per l'aire. Aquests ginys, fins ara reservats a l'àmbit de la ciència-ficció, poden començar a funcionar d'aquí a no gaire.
D'aquest parer és la companyia Terrafugia, amb seu a Woburn (Massachusetts, EUA), fundada el 2006 per enginyers aeronàutics formats a l'Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT). Terrafugia ha ideat el model Transition, que ha de poder envolar-se i aterrar en aeroports locals, a més de circular per qualsevol via, talment un automòbil tradicional. Terrafugia va completar el programa de prova del Transition a la primeria del mes de juny, després d'haver fet una trentena de vols, i la idea que té ara és de llançar el vehicle al mercat el 2011. De fet, la companyia ja ofereix la possibilitat de reservar el singular model (meitat cotxe, meitat avioneta), per mitjà d'un dipòsit de 10.000 dòlars (més de 7.000 euros). Això sí, el preu final és a l'abast de molt poques butxaques: 194.000 dòlars, o 140.192 euros. El model TransitionEl Transition és un vehicle de dues places, equipat amb ales que es pleguen i es despleguen automàticament: la transformació d'avioneta en cotxe triga menys de trenta segons. Funciona amb benzina, tant si ha de volar com si ha de circular per carretera, i té unes dimensions equivalents a les dels cotxes (cap, doncs, en aparcaments convencionals). L'autonomia de vol ultrapassa els 700 km.
PAL-V: motocicleta, cotxe i autogirEl passat mes d'abril la companyia PAL-V Europe, amb seu als Països Baixos, va presentar el model PAL-V, sigla de Personal Air and Land Vehicle (Vehicle Personal d'Aire i de Terra). El giny, vist per la companyia com la solució a l'increment del trànsit, tant terrestre (vies urbanes i interurbanes) com aeri, presenta un disseny ben peculiar, mescla de motocicleta, cotxe i autogir. En carretera, la previsió és que atenyi els 100 km/h en menys de vuit segons, amb una velocitat màxima de 185 km/h (també a l'aire).
Un somni centenariEl temps dirà si aquests vehicles, i uns altres de similars, seran comercialment viables; si es farà realitat el somni del capdavanter de l'aviació, Glenn Curtiss (1878-1930), que el 1917 va construir el primer automòbil dissenyat per a volar (l'Autoplane, que així és com s'anomenà, no aconseguí d'envolar-se). Una quinzena d'anys abans, el 1903, els germans Orville i Wilbur Wright havien fet el primer vol motoritzat i controlat de la història, fita aconseguida amb el biplà, Flyer.
|
Investiga
> Vídeo de les proves fetes amb el prototip Transition.
> La demostració del PAL-V, segons el diari The New York Times.
I també...
- Transition: galeria fotogràfica.
- Per què volen els avions?
Portada |
Europa Press |
El Punt |
La premsa |
Especials |
Diari de l'escola |
LesFinances.info |
Editorials |
Mail obert |
Els blocs |
Lletres
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Què és VilaWeb? Publicitat Mapa web Contacte | Una web de Partal, Maresma i Associats, S.L. |