|
|
|
> El complex > Traves > L'aspiració de tenir un aeroport de primera dilluns, 15 de juny de 2009
Ja és a punt la nova terminal de l'aeroport de Barcelona (Prat de Llobregat). Demà se'n farà la inauguració oficial, i demà passat, començarà a funcionar. La T1, que així és com se'n diu, és una infrastructura de molta envergadura, amb més de 500.000 metres quadrats de superfície.
Segons Aena, l'ens adscrit al Ministeri de Foment espanyol que gestiona els aeroports, la T1 permetrà a l'aeroport barceloní de rebre 55 milions de passatgers l'any (l'any passat n'hi van passar 30,2 milions) i d'augmentar la freqüència de les operacions (envolaments i aterratges): de 64 l'hora a 90. Per al dia de l'entrada en servei, la previsió és que la T1 tingui 30.000 passatgers i que s'hi facin 240 operacions. A les 6.00 s'envolarà el primer avió, amb direcció a Madrid; el primer aterratge, a les 7.50, el farà un avió provinent de Ciutat de Mallorca. De moment, solament hi operaran les companyies aèries del grup Star Alliance; les del grup One World hi operaran a partir del setembre; i les de Sky Team, abans d'acabar-se l'any.
El complexEl disseny de la T1 ha anat a càrrec de l'arquitecte barceloní, Ricard Bofill. El seu taller ha volgut donar al complex un to internacional, multicultural i mediterrani ensems, amb transparències que afavoreixen la il·luminació natural. El resultat és una terminal funcional, dotada de les tecnologies més avançades i respectuosa del medi: prop de 700 plaques solars. Té més de 100 portes d'embarcament, 73 botigues, 43 bars i restaurants, 166 mostradors de facturació i devora 12.000 places d'aparcament.
TravesLa T1 és vista com la infrastructura que ha de permetre al Prat d'esdevenir un aeroport de primera categoria, un centre d'interconnexió transoceànica (en anglès, 'hub'), de conformitat amb el potencial econòmic i turístic de Barcelona. Però aquesta aspiració, àmpliament compartida per la societat catalana, topa amb una gestió aeroportuària centralista, gairebé inexistent a Europa (ni a França, país aferrissadament centralista). El govern espanyol parla de fa temps de canviar de model i de fer participar la Generalitat de Catalunya en la gestió del Prat. Però, de moment, no hi ha res, cap compromís concret, i ara mateix la participació de la Generalitat no és gens clara.
L'aspiració de tenir un aeroport de primera
+ Spanair és de capital majoritàriament català.
En vist del panorama, presidit per les bones paraules i les dilacions, a la primeria d'aquest 2009 un grup inversor català (integrat per empresaris i per institucions) va comprar Spanair, companyia que forma part del grup Star Alliance. Naturalment, el propòsit dels nous propietaris és de fer rendible la companyia, però, també, de contribuir decisivament a fer del Prat una aeroport de primer nivell. Spanair és la segona línia de l'estat espanyol en nombre de passatgers, darrere Iberia (del grup One World), que té el centre d'operacions a l'aeroport madrileny de Barajas: al Prat solament hi manté dues rutes, que enllacen la capital catalana amb Madrid i Londres.
|
Investiga
> Galeria fotogràfica de la T1.
> Els cent aeroports europeus de més trànsit.
> Barcelona, onzena ciutat més turística del món (2007).
I també...
- Curiositats sobre la nova terminal del Prat.
- Plànol d'accessos.
Portada |
Europa Press |
El Punt |
La premsa |
Especials |
Diari de l'escola |
LesFinances.info |
Editorials |
Mail obert |
Els blocs |
Lletres
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Què és VilaWeb? Publicitat Mapa web Contacte | Una web de Partal, Maresma i Associats, S.L. |