|
|
|
> Un parell d'exemples > Cotxes híbrids > Estacions de servei elèctriques, per comptes de benzineres dijous, 11 de desembre de 2008
De fa temps que es parla de la possibilitat que els cotxes elèctrics esdevinguin una alternativa real dels cotxes de benzina i de gasoli (derivats del petroli), responsables de l'emissió a l'atmosfera de diòxid de carboni i, per tant, contaminants.
Ara mateix la confluència d'uns quants factors pot fer pensar si no som a les portes de la consolidació definitiva d'aquesta mena de cotxes: consciència social de la necessitat de preservar el medi (i legislació que se'n deriva); dependència excessiva del petroli, que enguany ha atès preus rècord; i crisi econòmica, que afecta, i molt, el sector automobilístic. De fet, les principals marques automobilístiques ja treballen en la fabricació de models elèctrics que sortiran al mercat d'aquí a dos anys, o d'aquí a quatre, a tot estirar. És clar, aquest compromís més ferm del sector automobilístic és afavorit per les innovacions tècniques. La més important és la de les bateries d'ions de liti, més lleugeres i duradores que no pas les bateries recarregables aplicades fins ara.
Un parell d'exemplesUna de les companyies capdavanteres de cotxes elèctrics és Think, de Noruega, que ha fabricat el model Think City. Aquest cotxe, que es començarà a vendre fora d'aquell país l'any vinent, té una autonomia de 180 quilòmetres (quilòmetres que pot fer sense haver de proveir-se d'electricitat) i una velocitat màxima que ronda els 100 km/h. Un model presentat no fa gaire és el Mini E, la variant enterament elèctrica del Mini, que ateny els 100 km en 8,5 segons, i una velocitat màxima de 152 km/h. Ara, als Estats Units, n'han de sortir cinc-centes unitats de prova, que uns pocs afortunats podran conduir durant tot un any; això sí, pagant un lloguer de 850 dòlars (uns 660 euros) el mes.
Cotxes híbridsHi ha cotxes amb dos motors: un d'elèctric i un de benzina. D'aquests cotxes, menys contaminants que no els convencionals, se'n diuen híbrids. El més popular, sobretot al Japó i als Estats Units, és el Toyota Prius, que enguany ha superat el milió d'unitats venudes. Toyota ja en té a punt la nova versió, molt aerodinàmica, amb un preu base de 22.000 dòlars (17.000 euros). Previsiblement, el Toyota Prius haurà de competir amb un altre híbrid japonès: el nou Honda Insight, que eixirà al mercat la primavera vinent.
Estacions de servei elèctriques, per comptes de benzineres
+ Logotip de Better Place.
Com que tenen una autonomia limitada, la implantació dels cotxes elèctrics demana una xarxa de punts que permetin de recarregar la bateria, o de canviar-la (similar a la xarxa de benzineres que permeten d'omplir el dipòsit). A les xarxes elèctriques es dedica l'empresa californiana Better Place ('Un indret millor', en anglès), que ja ha arribat a acords per erigir-ne a Austràlia, a Dinamarca, a Israel, al Japó i als estats nord-americans de Califòrnia i de Hawaii.
|
Investiga
> Reva, cotxe elèctric de fabricació índia.
> Vídeo del Peugeot 308 híbrid.
> Cotxes elèctrics, present i futur: galeria fotogràfica.
> El dissenyador del Mini E s'explica.
I també...
- El primer ministre britànic, Gordon Brown, examina el Think City.
- Unitat didàctica de l'efecte hivernacle.
Portada |
Europa Press |
El Punt |
La premsa |
Especials |
Diari de l'escola |
LesFinances.info |
Editorials |
Mail obert |
Els blocs |
Lletres
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Què és VilaWeb? Publicitat Mapa web Contacte | Una web de Partal, Maresma i Associats, S.L. |