|
|
|
> L'alça del petroli, del 2003 ençà > Potències emergents i feblesa del dòlar > Més causes dilluns, 16 de juny de 2008
La vaga d'un sector de gran importància estratègica pot afectar greument el desenvolupament de l'economia i, de retop, la vida quotidiana de la població. Ho hem vist aquests últims dies, amb motiu de la vaga dels transportistes de carretera.
Embussos a la rodalia de les grans ciutats; milers de camions aturats a la Jonquera (Alt Empordà); botigues, mercats i supermercats més buits que plens; plantes de producció d'automòbils parades; benzineres sense combustible; tràfic aturat als ports de Barcelona i València; pèrdues milionàries dels sectors agrícola i ramader... Aquestes han estat algunes de les conseqüències de la vaga, convocada per les associacions Fenadismer i Confedetrans. L'acord a què van arribar dimecres passat transportistes i govern espanyol (govern criticat per manca de previsió) no ha rebut el suport d'aquestes dues organitzacions. Els vaguistes reivindiquen un preu mínim, establert per llei, que faci impossible de treballar per sota de cost, reivindicació que el govern espanyol es nega a atendre amb l'argument que vulnera la llei de la competència. Al fons d'aquesta reivindicació hi ha l'encariment del gasoli, que, segons les associacions que van donar suport a la vaga, ha passat en un any (del maig del 2007 al maig del 2008) de 0.95 euros el litre a 1,30. L'augment del preu del carburant, que ha motivat protestes en uns altres punts d'Europa i de l'Àsia, és el reflex de l'encariment del petroli, un producte bàsic, sobretot tenint en compte el desenvolupament encara migrat de les anomenades energies renovables.
L'alça del petroli, del 2003 ençàL'abril del 2003, poc després de la invasió de l'Irac (el tercer país que té més reserves petrolíferes), el preu del barril de petroli rondava els 23 dòlars; el 2005 va atènyer els 50, amb un pic de 60 el mes de setembre; amb l'entrada del 2008, va ultrapassar els 100, i el passat 6 de juny va acostar-se als 139, nou rècord mundial. La tendència no sembla pas que hagi de calmar-se, ben altrament, hom diu que el mes de juliol el preu del barril potser costarà 150 dòlars. Pitjor encara: el gegant energètic rus, Gazprom, avisa que l'any vinent pot arribar als 250.
Potències emergents i feblesa del dòlar
+ La feblesa del dòlar, un dels factors de l'alça del petroli.
Que el petroli s'apugi tant no té una causa única, sinó unes quantes. Per exemple, els experts assenyalen la incorporació al mercat mundial de potències emergents com la Xina i l'Índia (l'accés a l'automòbil de la classe mitjana, com més va, més engruixida, acreix la demanda de combustible i, per tant, de petroli); també la feblesa del dòlar, cosa que afavoreix la proliferació d'especuladors, que cerquen d'invertir en matèries primeres de valor segur.
Més causesMés factors adduïts: la inestabilitat política dels països productors (l'Irac n'és un cas paradigmàtic, però ni de bon tros l'únic) i el fet que l'Organització de Països Exportadors de Petroli (OPEP) controli una bona part de la producció i de les exportacions mundials (és a dir, que el sector no és del tot liberalitzat). Afegim-hi un factor estructural, més a llarg terme: el petroli és una font d'energia exhaurible, i com menys n'hi hagi, més costarà d'extreure'n.
|
Investiga
> Cop d'ull a les energies renovables.
Portada |
Europa Press |
El Punt |
La premsa |
Especials |
Diari de l'escola |
LesFinances.info |
Editorials |
Mail obert |
Els blocs |
Lletres
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Què és VilaWeb? Publicitat Mapa web Contacte | Una web de Partal, Maresma i Associats, S.L. |