|
|
|
> 'Yes, we can', 'Si può fare' > La publicació de sondatges i la jornada de reflexió > El finançament de la campanya dilluns, 25 de febrer de 2008
El 22 de febrer a la nit va començar la campanya de les eleccions al Congrés dels Diputats i al Senat espanyols. La campanya, de quinze dies de durada, donarà pas a la jornada electoral, el 9 de març (aquell dia també es farà la primera tanda de les eleccions municipals de Catalunya Nord i de França), en què els polítics cediran el protagonisme als ciutadans.
Les campanyes electorals es fan perquè els partits polítics informin i difonguin el programa de la pròxima legislatura, amb el propòsit d'aconseguir el màxim nombre de vots. Per això, mentre duren, els candidats van d'ací d'allà, sense parar: entrevistes, debats televisius, discursos... Els partits també usufructuen, i com més va més, les possibilitats d'internet. La campanya de les eleccions presidencials nord-americanes d'enguany n'és la millor prova: els aspirants Hillary Clinton, John McCain i Barack Obama tenen, pàgina web a banda, canal propi al portal de vídeos YouTube (el d'Obama, aspirant preferit dels joves, és el més seguit).
'Yes, we can', 'Si può fare'
+ L'eslògan d'Obama ha fet molta fortuna.
L'ideari, l'ambició, el programa electoral... dels partits polítics se sintetitzen en eslògans de finalitats clarament propagandístiques. N'hi ha que fan més fortuna que no pas uns altres. Un que n'ha fet molta és el de Barack Obama: 'Yes, we can' ('Sí, podem', joc de paraules amb el final de 'American', 'I can', 'jo puc'), convertit en un vídeo musical, igualment popular. Walter Veltroni, ex-batlle de Roma i candidat del Partit Democràtic a les eleccions italianes de l'abril, no ha dubtat a adaptar-lo, a la italiana: ' Si può fare'.
La publicació de sondatges i la jornada de reflexió
+ La llei electoral prohibeix de publicar sondatges els cinc dies anteriors a la votació.
Hi ha qui diu que els sondatges dels mitjans de comunicació poden influir el vot dels ciutadans, per bé que potser no tant ni tants com es pensen. Per això, la llei electoral espanyola (vigent a casa nostra) prohibeix de publicar sondatges els cinc dies anteriors a la votació. Aquesta prohibició abasta, és clar, l'anomenada jornada de reflexió o vigília de les eleccions. Durant aquest dia els partits polítics tenen prohibit de demanar el vot dels ciutadans.
El finançament de la campanya
+ Els partits reben subvencions per a sufragar les despeses de la campanya.
Amb la idea de contribuir a la igualtat d'oportunitats, l'administració garanteix als partits polítics l'emissió d'espots gratuïta als mitjans de comunicació públics; també els ofereix gratuïtament espais, tant per a fer-hi actes de campanya com per a col·locar-hi cartells de propaganda. A més, les forces polítiques reben subvencions per a sufragar les despeses de la campanya. Per exemple, a les eleccions del 9 de març rebran 21.167 euros per cada escó obtingut, tant del Congrés com del Senat.
|
Investiga
> Proposta didàctica: qui votaries, si tinguessis divuit anys?
> 'Yes, we can': videoclip.
> Preguntes i respostes sobre les eleccions del 9 de març.
> Els espots electorals, a la xarxa.
I també...
- Les subvencions atorgades als partits.
- Glossari electoral.
- Diners de campanya aplegats pels aspirants demòcrates i republicans a la presidència dels EUA.
- Per què serveixen les eleccions?
Portada |
Europa Press |
El Punt |
La premsa |
Especials |
Diari de l'escola |
LesFinances.info |
Editorials |
Mail obert |
Els blocs |
Lletres
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Què és VilaWeb? Publicitat Mapa web Contacte | Una web de Partal, Maresma i Associats, S.L. |