|
|
|
> Laïcisme i símbols religiosos > Sobre la simbologia del 'hijab' > Diferència i diversitat cultural dijous, 18 d'octubre de 2007
Aquestes últimes setmanes ha tornat a primer pla de l'actualitat informativa el debat sobre si s'ha de permetre l'ús del vel islàmic a les escoles. Aquest debat, que no és pas nou, sí que és, quasi sempre, polèmic. Exposem-ne el perquè.
Recordem, de primer, el fet puntual que l'ha atiada, la polèmica. A la primeria d'aquest mes d'octubre el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya va emetre una resolució que permetia a una nena marroquina de vuit anys de tornar a una escola de Girona amb el 'hijab', el vel més usat per les musulmanes de l'Occident: un mocador que cobreix cabells, coll i espatlles. La resolució prioritzava el dret de l'educació per damunt d'unes altres consideracions (en aquest cas, el reglament intern del centre docent). D'aquesta manera la Generalitat intervenia en una qüestió no regulada per llei i que fins ara s'havia resolt per l'entesa entre l'escola i els pares. Ara, sí que hi ha llei a França (aprovada, no sense controvèrsia, el 2004), la qual prohibeix de dur el vel islàmic i qualssevol altres símbols religiosos a les escoles: la 'kippah' jueva (casquet semblant a un solideu), les creus de mida grossa i els turbants propis de musulmans i sikhs.
Laïcisme i símbols religiosos
+ A França hi hagué manifestacions contràries a la llei que prohibia els símbols religiosos a les escoles.
Aquesta llei no es pot deslligar de la llarga tradició laïcista de França (el laïcisme és una doctrina que defensa la independència de l'estat de tota influència religiosa). Dons bé, com que la separació entre església i estat és una conquesta democràtica que ha costat molt d'aconseguir, hi ha qui recela de la presència de símbols religiosos a l'escola. De totes maneres, hom ha advertit que traslladar el laïcisme (la aconfessionalitat, en el cas de l'estat espanyol) al vestit toca un tema espinós: el dels límits de la llibertat religiosa.
Sobre la simbologia del 'hijab'
+ Dona amb 'hijab', amb la ciutat del Caire al fons.
Un altre factor de la polèmica té a veure amb la significació del 'hijab', amb si és un signe de submissió de la dona o no. De fet, aquesta pretesa significació discriminatòria és esgrimida pels qui s'oposen a la introducció del vel a l'escola. Ara, hi ha qui el percep, ben altrament, com un signe d'identitat cultural i religiosa i de feminitat.
Diferència i diversitat cultural
+ L'envit de les democràcies és d'integrar i d'assumir sense temença la diversitat cultural.
La mundialització i el fenomen migratori han menat a societats com més va, més complexes, diverses i plurals. El fet, més que no pas un problema, és una oportunitat d'enriquiment cultural. L'envit de les democràcies és d'integrar i d'assumir sense temença la diversitat cultural, a partir de valors d'abast universal com la llibertat, els drets humans, la tolerància, la igualtat d'oportunitats...
|
Investiga
I també...
- 'Quan l'amenaça és un mocador', article del politòleg Jordi Sánchez.
- 'Desvels educatius', pel catedràtic Joan Subirats.
Portada |
Europa Press |
El Punt |
La premsa |
Especials |
Diari de l'escola |
LesFinances.info |
Editorials |
Mail obert |
Els blocs |
Lletres
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Què és VilaWeb? Publicitat Mapa web Contacte | Una web de Partal, Maresma i Associats, S.L. |