|
|
|
> La idea > Companyies > Aviació comercial i medi dilluns, 16 de juliol de 2007
Arriben les vacances i molts ciutadans se'n van amb avió a destinacions més o menys llunyanes. N'hi ha, i com més va, més, que ho fan amb línies aèries dites de baix cost, que permeten de volar per pocs diners.
En efecte, segons dades d'Eurocontrol, Organització Europea per la Seguretat a la Navegació Aèria, l’any 2006 la quota de mercat europea de les companyies de baix cost era del 16%, dos punts més que no el 2005, i hi havia vint-i-tres operadores amb més de cinquanta vols el dia, nou més. Per països, la quota de mercat era primerejada per la Gran Bretanya (24,65%), seguida d'Irlanda (19,5%), Espanya (18,5%), els Països Baixos (16,9%), França (16,8%), Suïssa (16,3%), Alemanya (16%)... A despit d'aquest creixement i d'haver contribuït a popularitzar les comunicacions aèries, aquestes companyies també són objecte de crítiques (per publicitat enganyosa en matèria de preus, per exemple). En relació amb això, el Parlament Europeu acaba d'aprovar un document que urgeix les companyies aèries (de baix cost o no) a fer més transparents les tarifes, amb inclusió de taxes, imposts i recàrrecs, que, no cal dir-ho, encareixen el bitllet.
La ideaEl negoci de les 'low cost', expressió anglesa que ha saltat fronteres, es basa en l'abaratiment de costs: ús d'aeroports secundaris, amb imposts més baixos; venda de bitllets sense intermediaris, sobretot a través d'internet; reducció de les despeses de personal, amb treballadors que fan tasques diverses; adquisició de grans quantitats de combustible, a fi de no notar tant les puges del preu del petroli; oferta de lleure limitada; desaparició del 'catering' i de la premsa de franc; seients sense numerar; vols curts i freqüents... Preses globalment (no totes les línies de baix cost les adopten), aquestes mesures permeten d'oferir preus molt competitius, més que no els de les companyies tradicionals.
Companyies
+ Airbus 320 de Vueling, companyia amb seu a Barcelona.
La idea dels vols de baix cost té l'origen als Estat Units: a mitjan segle XX l'aplicà Pacific Southwest Airlines i, a partir del 1971, Southwest Airlines, avui una de les companyies capdavanteres en nombre de passatgers. A Europa, aquest model hi penetrà els anys 1990, de la mà de la companyia irlandesa Ryanair i de l'anglesa easyJet, que operen en terres catalanes, com també hi operen Air Berlin, Vueling, Clickair (filial d'Iberia)... Aquests dues últimes, constituïdes el 2004 i el 2006, respectivament, tenen la seu a Barcelona.
Aviació comercial i medi
+ Segons Boeing, el 787 Dreamliner consumeix un 20% menys que no qualsevol altre giny de mida similar.
El combat contra el canvi climàtic abasta també l'aviació comercial, que paga les dites taxes ambientals (hom diu que el fet pot amenaçar la supervivència d'algunes línies de baix cost). La Unió Europea, endemés, és partidària de limitar les emissions de gasos amb efecte hivernacle del sector, que, segons que diu, han augmentat molt. L'Associació Internacional del Transport Aeri (IATA), que aplega 250 companyies aèries, sosté que l'aviació sols és responsable del 2% del total de les emissions de diòxid de carboni (CO2) i del 3,5% del canvi climàtic atribuït a l'activitat humana. De totes maneres, el passat mes de juny va acceptar l'envit de desenvolupar un avió no contaminant en el termini de cinquanta anys.
|
Investiga
> Companyies tradicionals i de baix cost: dos models en definició constant.
> Vols de baix cost: consells.
> Vídeo de la presentació del Boeing 787 Dreamliner.
I també...
- 'Agafar un avió a preu de refresc'.
- 'El baix cost té un preu'.
- Per què volen els avions?
- Qüestionari sobre aviació.
Portada |
Europa Press |
El Punt |
La premsa |
Especials |
Diari de l'escola |
LesFinances.info |
Editorials |
Mail obert |
Els blocs |
Lletres
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Què és VilaWeb? Publicitat Mapa web Contacte | Una web de Partal, Maresma i Associats, S.L. |